Fordonsarkeologi

Alltid intressant att städa äldre bilar, man kan få fram mycket om dess tidigare liv genom att kolla igonom skrymslen vrår och hansdkfack.  Den nya är såpass orörd att Build sheet papperet sitter kvar hopvikt inne under rattstången, där kan man utläsa vilken dag bilen är byggd, och vilken  färg, utrustning, motor och inredningsalternativ den var beställd med.

Vidare hittde jag en styck äldre parkeringsskiva från Freiburg, kul, och även det sista besiktningsprotokollet från Luxemburg, på franska. 

Min äldre Plymouth från '68 bar på en del märkligheter när jag gick igenom den, tidigare ägare var från Estland och hade haft me sig bilen över där ett par gånger vilket förklarade att man hittade ryska kopek-mynt under sätena i en amerikansk bil, samt en tub rysk hudsalva, som jag inte ens vågar fundera på att översätta innehållsdeklarationen på.

Vissa bilar kan vara rena loppmarknaden, tror en av få bilaffärer jag tjänat något på var nog en av de sämsta bilarna jag haft.

Åbäket ifråga var en knallgul Volkswagenbuss från 1976, inköpt för en symbolisk hundralapp den 1:a april av alla dar 1998.  Den var riktigt ledsen, men var även motivlackad, med klassiska Arne Anka med en ölsejdel sägandes "Skål kosmonauter! " på ena sidan och på andra sidan var det målat en Jamaicaflagga, bakom vilken en dreglande färgad man kikade fram, allt "signerat" av en majaplanta. Misstänker att det i dagsläget skulle vara straffbart på ett antal punkter att ens köra omkring med den. 

Hur som helst så var bussen fullpackad med delar, ett par motorer, dörrar till både VW och Volvo, en motorcykelmotor, rutor, och diverse icke fordonsrelaterat jox. som t ex simfötter.

Delarna såldes av, inklusive säten och bälten från bussen som gick till skrot. karosssidan med Arne Anka pryder dock än idag garageporten på Härrydaskroten.
 
En vän importerar bilar från staterna containervis, och där händer det att en del föremål som kommer med inte bara är döda ting, utan fripassagerare kommer med titt som tätt också. Giftiga djur? Vi har lärt oss devisen "skjut först, fråga sen" kan nån ana hur stor blöt fläck det blir av en spindel som är stor som en handflata?

På en Cadillac Fleetwood från 1953 som togs in från Mississippi har jag knackat loss ett termitbo ur grillen, dock var det ingen hemma.  Det var det däremot i bagaget där en majssnok hade byggt bo, dock hade nog resan vart lite för kylig för emigranten.

Mer om den Fleetwooden, jodå, där fanns en del annat om den man kunde räkna ut vad den varit med om, ett par askar hagelammunition återfanns i den, samt en urblekt dekal i bakrutan, "The white pride of the south will rise again!" prydd med en fackla och en galge !
Dock hittade vi inga vita lakan....

Tja  förbifarten borde nämnas en BMW 3,0 från 1969, som jag sammanlagt hittade 48 tomma kvartar Brännvin Special i med.












Kommentarer
Postat av: Christopher

Ha ha, du får ju till och med mig att tycka det där med bilar är kul :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback