garagetroll

Följer en intressant tråd på Citroën-akutens forum, den handlar om källartroll och garagetroll.

Jag kan bara konstatera att man behöver inte ens ha garage för att dom skall trivas, en gammal jänkebil duger utmärkt som husrum åt dom.

Jag har nåt troll i min Plymouth Valiant som rumsterat om lite i elsystemet, nästan allt fungerar som det skall på den, men jag blir inte klok på vad trollet gjort med säkringsboxen, för att om jag sätter i säkringen till cigarett-tändaruttaget, då beter sig blinkerserna väldigt egendomligt, samt att vänster bromsljus lyser....
 
Antagligen samma troll som förra vintern slängt ut skruvar som fastnat i framdäcket, och då jag har 14 tums däck med vit sida, i en dimension som givietvis inte fanns i lager utan tog tre veckor att beställa hem, blev det problematiskt.
 Ja, sånt vet dom om, dom små knytten.

En del troll flyttade med min Buick Electra från 1976, En Buick Electra Limited är 5,92 lång, och 2,06 bred, och där finns det följdaktligen gott om plats för trollen mellan plyschsofforna, och inte minst under huven, som på den här är ungefär i storlek som en ordinär helikopterplatta. 


image202

Under huven satt det en 7,5 liters bigblockmaskin med en rejält stor Holley fyrportsförgasare, där hade trollen satt choken ur funktion, så att den var otroligt grinig på att starta även en varm sommarmorgon, och värma upp en gjutjärnskloss, som man antagligen kan bygga en halv Hyundai av, det tar sin rundliga tid. 

Sen drack dom, trollen, nåt kopiöst. För jag har ingen annan förklaring på vart bensinen tog vägen ibland, efter en hel del justeringar så fick jag ner den till att gå på runt 2 liter mil, men ibland fick den nån hicka och hinkade i sig helt otroliga mängder. Efter ett bensinstopp räknade jag ut att den ( eller trollen har haft partaj)  hinkat i sig sisådär 7 liter per mil !!!

En del troll följde med mig troget till bilprovningen, vart inne sex gånger utan att få den godkänd, en vända var det bara vänster halvljus och blinkers som skulle årgärdas, åkte hem, fixade felen, åkte ner, kolla för säkerhets skull en gång utanför hallen, visst lös det och blinkade som det skulle, rullar in... dött....

Har lärt mig att när man kör omkring med såna här bilar, så får man förr eller senare oilka problem, och när man gått igenom dom vanliga tarditionella missödena, ja då börjar de följas av de mest osannorlika fel. 

För fel skall det finnas, oavsett art, det verkar som om äldre bilar är behäftade med nån slags felkvot som bara måste fyllas. Minns för många år sedan en kompis Volvo som ställde till bekymmer för oss, innan vi helt sonika insåg att den bara måste ha två-tre fel för att överhuvudtaget fungera! 

Så det vara bara att låta trollen vara ifred.


 

Kommentarer
Postat av: Ms Chevelle

Du förstår precis hur det är, de kan vara riktigt retliga dessa troll. Får väl börja serva dom med kakor eller nåt så kanske de håller sig snälla. Fast man får väl göra det i smyg så de inte anar något *ler*


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback