en onsdagkväll på en kurvig väg

Att säga att jag kör full-size jänkebil för den utmärkta väghållningens skull, är väl som att påstå att man läser Aktuell Rapport för repotagens skull.
 
Det är så att vi som kör lite äldre Chryslerbilar är en minoritet bland USA-bils folk som helst ser att det står antingen Chevrolet eller Ford i fronten. Våra bilar har oftast förbisetts, för dom kanske inte är lika "balla" som en Chevrolet Impala,  eller dylikt, mycket av prestigen ligger just i namnen, utan några djuplodande analyser.

Och när jag försöker påtala Chryslerbilarns överlägsenhet, då anses jag vara en mytoman av Münchhausens kaliber. OCh trovärdigheten minskar i paritet med beläggen man tar fram .

Och, ni behöver inte tro mig heller, men detta lilla roliga hade jag en onsdagkväll på Benarebyvägen mellan Mölnlycke och Hällesåker, en slingrig väg med backe upp och backe ner genom skogen.

När jag kommer in på vägen så kommer det en liten Lotus Esprit framför mig, och han gasar på tills han får bromsa upp för trafiken, växlar ner och drar om, och jag gör det samma, jag tror han börjar bli lite nervös efter andra tredje kurvan , för jag ser att han ser sig febril om i speglarna, och jodå, den där stora silverfärgade pråmen ligger kvar bakom honom.

Han pressar upp bilen mot 120-130, men får bromsa för en kurva, och då är jag där och fyller upp hans backspeglar igen, jag ligger bakom lotusen genom en del böjar i uppemot 110km/h.

När vägen planar ut, så tröttnade han tydligen och gav allt, men då var det dags för mig och svänga av, så det var inte mer med det.

Undrar om han skulle tala om för sina Lotus-polare om att han blivit jagad i över 110 blås av en 30 år gammal två-tons jänkebil på benarebyvägen?


En Lotus Espirit turbo är 441cm lång och 188 cm bred, väger 1380 kilo, och har en turbomatad 3, 5 liters maskin på 354 hästkrafter,  2-sitsig och en prislapp på 640 000

Plymoth Gran Fury är 575 cm lång och 204 cm bred, väger 2240 kilo och har en förgasar V8 på 6,6 litr och 210 hästkrafter  , 6-sitsig och inköpt för 20 000




Kommentarer
Postat av: Robban

Först och främst, klart att du hann ikapp honom i kurvorna, det finns ju knappt bromsar, värda namnet på nån jänkebil. Ungefär som att försöka stoppa en supertanker med en åra. ;)

Sen måste jag inflika att det måste ha varit en räddhågsen och riktigt mesig förare i Lotusen. Att bara ligga i 130...det är en skam för mänskligheten. :)

Postat av: Christopher

Huvudsaken är inte att man är snabbast, huvudsaken är att man är störst. Eller var det i något annat sammanhang man skulle använda den frasen? :)

2006-05-12 @ 11:07:59
URL: http://rssportalen.blogg.se
Postat av: robban

Störst går först...det är väl i kön till McDonalds som den frasen gäller? :))

2006-05-13 @ 16:16:43
URL: http://punkmummel.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback