En regnig dag i Borås, igen. (-kappbloggning: maj-07)

Sista tisdagen i maj, och återigen träff på torget, trots mulet med spridda skurar så hindrade dt inte torget från att bli fullständigt smockfullt denna tisdagkväll också. Denna gång stod amerikanska bilar i fokus, och då är det inte konstigt det blir trångt på torget. 

Min Gran Fury främst i raden, och till höger en av de magnifika fyrdörrars cabbarna från Lincoln, dom inte bara ser tunga ut, dom är tunga, över 2700 kilo!
image799 image800
image801 image803
Fordar från Förr, model T från 1923, denna är engelskbyggd, det enkla sättet att särsklija dom från de amerikanska är att bakskärmarna böjer av neråt, vilket som inte gjorde i USA. Ford startade sin sammansättningsfabrik i Dagenham, Englad redan 1911. Den andra forden kommer också från Dagenham, en Zephyr Six, sexcylindriga och fyrcylindriga Zephyrs skiljer i grillen, fast man ser inte nån av dom särsklit ofta.

Studebakers, en Gt Hawk från 1963 och den magnifika Golden Hawk från 1957. Här skymtar man även kompressorn som dessa försågs med som original, motorn gav 275 hästar och var på sin tid en av de absolut snabbaste vagnar som gick att köpa.
image804 image805

Men om man skall utse nån dagens bil bland alla pärlorna som dök upp så tycker jag ändå att den här var den mest intressanta, En Moskvitch Elite från det forna Sovjet.
image806

Elite var ett av flera olika namn på Moskvitch 408/412 bilarna som gick på export. 408 började byggas 1964 och 1967 kom 412 modellen, 408 lades ner 1976 men den snarlika 412:an gjordes ända fram till 1988. På sextiotalet såldes måna på Export, dels som Moskvitch Elite som denna, fast i Norge hette den Moskvitch Carat. Den byggdes också på licens i Belgien under namnet Scaldia.  Dessa använde mer komponenter från väst och fick Peugeotmotorer, däribland också en diesel.  Ett drag för att säkerställa reservdelar, det kunde annars ta månader att få de enklaste dellar genom den sovjetiska byråkratin.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback