Måndag bland regndroppar och Thunderbirds (-kappbloggning: juli-07)

Måndagträff mot vädrets makter på Nääs, spridda skurar och bara en tidsfråga innan de skulle sprida sig dit också. Trots detta så vågade sig en del upp denna måndag med. Som denna udda Thunderbird Landau från 1968.
Sportcoupén från Ford byggdes även som fyrdörrars sedan från 1967, med bakvända bakdörrar. Underlig modell som inte slog an så bra och de sista byggdes 1971. sista bilen nånsin med bakvända dörrar innan Rolls Royce Phantom återupptog det 2006.
image1021

image1022 image1023
Thords fina Valiant Signet från 1964, renoverades till toppskick redan 1979! Och en vacker Studebaker Hawk från 1962 som såldes ny i Schweitz. närmare 10000 sådana här gjordes det 1962, en bra siffra för Studebaker som var i en oåterkallerlig nedförsbacke vid den här tiden.
Sport på radikalt olika sätt, tvåtakts-saabar från sextiotalet, och elaka Plymouth Satellite Sebring från 1971. Konstigt att för bara för ett par år sen var det knappt nån som ens tittade åt dessa 1971-74 års modeller, nu är det annorlunda, och visst är det en från modell.
image1024 image1025
image1026
Och till sist hittade regnet upp till Nääs också, och en ovanlig Dodge Coronet Super bee från 1968 rullar iväg på blöta gtastenar. Super Bee byggdes detta år envbart på tvådörrarskarossen, i Super-Bee paketet ingicck förutom stripes över bakpartiet, en speciell  383" motor med 440"motorns toppar, fyrväxlad manuell låda,  grövre hjulupphängningar, med mer. Man kunde få 426" hemi istället för 383":an , 125 Super Bees fick hemi-motor, hur många Super Bee som gjordes totalt finns ingen tyvärr ingen uppgift på.

Kommentarer
Postat av: svensson

Översta bilden: vad blev det av dessa enorma bakluckor...?

Idag är alla bilar avhuggna därbak verkar det. Kanske bäst så, kanske mest praktiskt att inte frakta omkring en massa plåt...

Men hur tänkte de i så fall i slutet av 60- och början av 70-talet? Tänkte de överhuvud taget, var det bara ritstiftet som flög iväg? Långa överhäng är snyggt?

Postat av: Mårten

Det var en helt annan grundkonstruktion, man hade bagaget bakom bakaxeln och kupén framför, linjerna var låga så man fick dra ut det för att få plats med anständigt bagage.
http://img102.imageshack.us/my.php?image=20060218fzr4.jpg

Är ett exempel :)

2008-04-25 @ 12:19:52
URL: http://svammelsurium.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback