Rekord på kajen (kappbloggning: aug-07)

Första onsdagen i Augusti och dags att dra sig ner till kajträffen vid maritiman igen då vädret bjöd på spridda solstrålarr iallafall. 
Summa sumarum:  en sån kväll. tur man var nere i god tid. Fantastiskt hur dessa småträffar utvecklats. För 10-12 år sen när det var någorlunda nytt, så kanske det kunde komma nåt dussin kanske 20 bilar till fikaträffen.
Nääs likadant, för 10 år sen så stod vi nere vid sjökanten där planen oftast räckte till. Träffarna hölls inledningsvis varannan måndag juni-augusti. Numer är alla ytor runt Nääs fabriker överbelamrade  och träffarna sker varje måndag maj-september!

Och dessa träffar blir fler och fler, en onsdag kan man åka till Spekeröd eller Trollhättan om man vill istället. I Arivika började det som en månadsträff vid Muséet varje måndag. Nu träffas man där varje måndag och på torsadag vid torget. Fenomenet har exploderat över hela sverige.

Denna rekordonsdag drog. ungefär 140 bilar som trängdes framför Jagaren småland och de andra fartygen på maritiman.
image1027

Ovanlig Chrysler stationswagn från 1964 glider in, och en sommarpadda , DS21 från 1970.
image1028 image1029
image1030 image1031
Padd-yngel? Fiats söta 850 Bertone Spider påminner om det,  från samma år som stpr-paddan ovan.  Ingen onsdagsträff utan Morgan-bilar, här kommer en in.

Maserati Mexico är en sällan skådad GT-modell, byggd mellan 1966-73, Ford Thunderbirds är desto vanligare fåglar, denna från 1965.
image1032 image1034
image1040 image1041
Svårt att tro dessa ovan är från samma år, DKW med sin trettiotalsdesign och trecylidriga tvåtaktsmotor, samt Studebaker Avanti, avancerad galsfiberkaross, kompressormatad V8, båda från 1963.

image1035
Trippel i brittisk sport, MG A roadster, i mitten en Austin-Healey Sprite även kallad "Frog-eye" för uppenbara orsaker i designen, och rymdskeppet till vänster första generationens Lotus Esprit, när den kom 1974 var det en extrem design, 30 år senare känns den fortfarande lika extrem.

Aston Martin från 1953, dyra, snabba, lyxiga och helt handbyggda har vart Aston Martins signum sen starten 1914.
Denna heter DB2/4 mk.III, lättöverskådliga  eller konsekventa modellbeteckningar har aldrig varit deras starka sida. 
Skilda världar, Pontiacen till höger är en Chieftain de luxe från 1950, svårt att tro att detta var en förhållandevis billig bil, Man kunde få en sån här plus en Chevrolet Styleline coupe för samma pris som en Cadillac series 62 cabbe. 1950.
image1037 image1038
image1042 image1039
Den fantastiskt vackra Ferrarin som inte hette Ferrari utan Dino, vem kan glömma den modellen när Tony Curtis gasade runt med en sådan i serien "snobbar som jobbar"? Och en cabbepadda, det dök förvånasvärt upp två stycken av dessa otroligt sällsynta Chapron-byggda DS cabrioleter denna kväll.

image1043

Ford Torino GT Cobra från 1971, muskelbil ur mid-size sortimentet, 3594 sådana här fastback Cobras byggdes. Lite mildare från samma era, Alfa romeo Spider Duetto, här en 68:a.
image1044 image1045
image1046 image1047
Avslutningsvis några ovanliag volvo, 66DL Volvo köpte upp Daf för deras lastvagnars skull, och fick Daf 66 på köpet och försåg den udner några år med Volvoemblem. nästan 77000 byggdes fram till 1980, numer nästan helt utrotade. Volvo 145 Express byggdes 1969 till 1974 i c:a 4000 exemplar, medans grillen ändrades på 140-serien fick expressen behålla den gamla fronten hela produktionen ut.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback