En solig onsdag på kajen

Onsdagar är lika med kajträffar vid maritiman i Göteborg, och när vädret är gott så rullar det in mycket kul på gatstenarna vid det maritima centret bakom operan. Allt utom min bil som stod hemma för bromsbyte...

Som exempelvis folkor, denna fina buss från 1965 kallades ibland för Safari och på andra marknader Samba, kännetecknas av de välvda glasrutorna i taket. Idag en av de dyraste och mest eftersökta VW-modeller som finns.


Finalpadda,Citroen D Special från sista årsmodellen 1975 efter hela 20 års produktion utan större förändringar. Nästa bild en prydlig Plymouth Belvedere II från 1966. Belvedere var en mid-size och nästan 50000 sådana här såldes, samt ytterligare 31000 i den enklare Belvedere I serien. Vi hoppar fram ett år, 1967 och Cadillac presenterade en radikat ny Eldorado, coupe som skiljde sig helt från övriga sortimentet inte bra i design utan även med sin framhjulsdrift.
Jan Deijenberg visade upp sin senaste pärla, en helt bedårande Packard Fourhundred coupe från 1956. Packard var gedigna bilar med intressanta lösningar, torsionfjädrad nivåreglering och tryckknappsautomat är några av dom.
   

Cadillac-maffian dök sedvanligt upp med sina fina 58:or som glänste ikapp på kajen .


Diametralt olika Volvomodeller, den eleganta men inte fullt framgångsrika 780 coupé, introducerad 1986 och karosserna byggdes av Bertone i Italien, runt 8500 byggdes 1986-90 och var en mycket dyr Volvo. Till höger, första generationen Volvo lastvagnar en LV60 från 1930. Volvo satsade redan från början på lastbilar med LV-serien som kom redan 1928. Att vara lastbil innebär hårt slit från första dagen, och väldigt sällsynt att någon så här gammal trotjänare överlevt i alla år.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback