Standard på Nääs



Det har denna säsong synts en ny vagn på våra måndagsträffar, och det är en Standard Vanguard phase II från 1954.
 Standard Vanguard presenterades 1947 och blev en stor exportsuccé, här i Sverige monterades dom och såldes av ANA, och första generationens Vanguards kallades oftast för Pelle Svanslös för sitt runda bakparti. 1953 kom Vanguard phase II, med lite ny design och såg mer ut som en riktig sedan.
Jag har nång gång för länge sen sett en phase I men aldrig en sån här phase II.
Är dom ovanliga? ja.
Var dom ovanliga? nej.
Vanguard sålde riktigt bra i Sverige, 1954 såldes närmare 5000 här, men finns det tre kvar idag är det nog att ta i... dom är utrotade, rosten tog kål på de flesta innan femtiotalet var slut, Att dom drogs med kvalitetsproblem var inget okänt för ANA, när phase II kom så kallades de allmänt bara för Vanguard, namnet Standard uteslöt man i annonserna. Tvåan blev notoriskt ökänd lika fort den, året eftersjönk försäljningen till under 2000 vagnar, och sedan gick det bara neråt, sista året Standard representerades i Sverige 1961 sålde man en enda bil. Standard var redan då uppköpta av Triumph och kom att upphöra 1963.

Mer trevligt som rullade in denna måndag, Ford Thunderbird 1957 och Chevrolet Corvette 1965. Från Landvetter kommer denna makalöst fina vinröda Buick Roadmaster från 1949. Och lite modernare Cadillac Eldorado från 1976, sista stora öppna cabrioleten från USA, sista Cadillacen med den stora 500" motorn också. På det hela taget en finfin kväll att köra cabbe på.
 
 

Mest spektakulära, Hell Raiser, en Chevrolet 1957 byggd i gammal extiotalsstil med Halibrand-fälgar, flakelack, raka rör som mynnar ut i hjulhusen bak och sällsynt Hilborn-insprutning på motorn, nostalgiska prylar rätt igneom, Anders Jacobsson, Westside Auto i Kungälv och hans bror, bosatt på heltid i Los Angeles men hemma på semester anlände med den här balla kärran.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback