kvällens hatobjekt, Folkvagnen


Alla älskar folkan, bubblan, baggen, eller på ett internationellt plan som de kallades, Beetle, Fusca, Cochinelle, Käfer och ännu mer. Hela 22 miljoner byggda i fabriker över hela världen från 1945 tills den sista serien som lämnade Mexiko-fabrike 2005. En bilvärldens långkörare, en bil som tillverkas i 60 år måste ju vara en fantastisk bil.

Svaret är NEJ. Det är en av de sämsta bilar byggts, idén med svansmotor visade sig snart vara döfödd. Säkerhet och kvalitet var helt obefintlig, länge "bjöd" VW på motorbytet i dessa då boxermotorn som ju var luftkyld fick det för kallt i ena änden och för varmt i andra med ras som snabb följd. Väghållningen var förrädisk och katastrofal, säkerheten likaså. Komforten lika usel den, värmen var klen pga luftkylningen och motorns idiotplacering bak. dessutom rostade gärma värmekamrarna sönder med avgasförgiftning som följd.

Det var en del av Bubblans svaga punkter, men inte huvudskälet till att jag avskyr eländet helhjärtat.
Min farfar var född -04 och tog körkortet 1927. Men det dröjde över 20 år innan första bilen införskaffades. 1948 hade Volkswagen sverigepremiär och farfar inhandlade en ny sådan. Sen följdes det av flertalet bubblor, han körde aldrig nåt annat. Min far hade en bubbla själv i sådär tre veckor på 50-talet. Så länge stod han ut med dom.

Farfars sista bubbla minns jag var vit och av 73 års modell. Den åkte jag med emellanåt med farfar innan mina föräldrar förbjöd mig åka något mer med honom, det var efter andra krashen... 

Som sagt de tjugo år mellan körkort och bilförskaffande gjorde honom inte till nån bättre förare. Och som så ofta med folk ur den generationen där bilen var långt ifrån nån självklarhet, så hänger man inte alltid med i trafikrytmen eller insikten i hur trafik ens fungerar. Kort sagt hos en del äldre blir det hux flux 1953 när dom sätter sig bakom ratten. 

Första krashen minns jag tydligt, då demolerades den vita bubblan, och så även jag då jag  satt bak där inga bälten fanns.  Motpart var en Simca med en tant i ungefär farfars ålder, båda två trodde tydligen det fortfarande var 1952 i den korsningen . Men Bubblan räddades, och kom ut på vägen igen. Nästa gång jag åkte med hionom var motparten ett dike, en sten och ett räcke. Men kunde varit Mölnlyckebussen då farfar hamnade i nån flashback som ledde tillbaks till tiden före högertrafiken... 

Sen förbjöds jag åka med honom, men han var ute på vägarna långt efter det. Efter ytterligare en incident då han körde in i en parkerad bil mot färdriktningen utan att märka det.  Ombads han bestämt av släkten att vid 85 års ålder ta färdtjänst i fortsättningen. Min kusin tog över resterna av den vita bubblan. Den var fortfarande skinande vit, pedantskött till det yttre, men fullständigt uppruttnad undertill.   


Kommentarer
Postat av: F

Oj, där sprack den "Bubblan". Nä tacka vet jag Kübelwagen ;)

Postat av: Farbror Sid.

... ett vettigt släktråd, att förbjuda honom köra VW... hålla på att förstöra fina VW så där. Nä det är inget vi vill ha i VW... 22 miljoner kan snabbt decimeras av denna farfar-typ ;-)

2008-12-19 @ 13:11:12
URL: http://farbror-sid.blogspot.com/
Postat av: Peter Larsson

Vem har inte folkvagnsminnen. Farsan ägde ett antal, och smällde åtminstone en av dem.



Många tokvarma sommarmånader och iskalla vintrar i baksätet på en röd "DDD 110" gör att jag delar dina känslor. Gissa om jag blev glad när han bytte bil till en Lada 2105...



Bensintanken var väl för övrigt placerad framför föraren? Smart!

2008-12-19 @ 14:05:12
URL: http://www.metica.se
Postat av: Jokern/ Woodridge

Jag gillade heller inte Bubblan, tills jag köpte en billigt, på -80 talet, och efter det så började jag gilla dom faktist

Det var en 65:a, med en riktig sollucka, av plåt alltså.

Köpte en 64:a, med nästan nyrenoverad 1500 motor, som jag portade topparna på, och bytte till en riktig fördelare.

Den stoppade jag i 65:an, och körde ifrån en polares Opel Kadett 1700.

Han var faktist helt knäckt, bra länge efter det.

Skulle kunna tänka mej en cab nu, -67 eller äldre.



Men så var det ju det där med att man gillar V8:a mullret också, så man får väl åka V8:a ett tag till.

Man har ju ide'er, om hur jag ska kunna få ur den 40 - 50 hästar till, med bättre botten vrid, och lägre soppa förbrukning.

Det är dom tankarna som gnager i skallen.

Måste ju ta reda på om ens ide'er stämmer, så VW cab får jag nog vänta med ett tag.

2008-12-19 @ 20:41:41
Postat av: Peter Larsson

Jokern: Det står en fin här nere på gatan. Rödmetallic typ. Cab. Himla vacker och rund. Den viskar ditt namn om man lyssnar noga. Och så säger den desto tydlige, med barsk stämma: "Byt din Cheva mot mig... byt!".



;-)

2008-12-19 @ 23:45:00
URL: http://www.metica.se
Postat av: Jokern/ Woodridge

Peter: Rödmetallic? Det låter i mina öron som en nyare än -67, och det gör en knappast knäsvag.

Det är väl okej med en nyare också, men som sagt, då behåller jag nog Chevan istället.



Caprice Coupen man har, är ju faktist veteranare numera, känns konstigt, och det är knappt man tänker på det.

Men så är det.

Dom är ju inte så där överdrivet vanliga heller, även om det finns en del.

Dom är gryyymt sköna att åka i, och på hobby bils besiktningen, så sa besiktnings mannen -Det här var den skönaste bilen jag kört på hela dan.

2008-12-20 @ 03:00:29
Postat av: Sea Blue

Den kommer alltid att vara en Folk-vagn............

22 miljoner byggda , det säger ju allt.............

"VW for ever"

Postat av: Crotch cooler

Med tanke på att du inte ens kan grunda dina fakta korrekt angående bubblans tillverkningsår, känns det inte som det finns någon anledning till att läsa ditt struntprat och ta det på allvar.



Kvällens hatobjekt, svammelsvurium

2010-10-24 @ 16:40:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback