The Melin collection - Streets of Costa Mesa

Den svenskamerikanska kolonin i Santa Ana med omnejd kan man tänka sig gärna sökte sig till Viking Smorgasboard restaurant  på West 17th street i Costa Mesa-området. Där arbetade 1968  bland annat servitrisen Patricia här vid sin Ford Fairlane club sedan av 1959 års modell. Bakom hennes bil står ytterligare en Ford 59:a.



Och så gjorde även Sune Anderson, här med tidens antagligen mesta "innebil" Ford Mustang, året är 1966.


servitrisen Vera Tegman år 1966, här käckt i Viking restaurants folkdräktsinspirerade unform vid sin Pontiac Tempest 62:a


Och en likadan Tempest coupé skinande ny år 1962. Det byggdes 15473 Tempest coupéer som ädock kom i skymundan av den nyintroducerade sportigare Tempest Le Mans coupé som gjordes i nästa 40000 ex. Men Anna Lindberg i Costa Mesa ser lika nöjd ut för det vid sin standard Tempest 2-dörrars coupé som med $2186 var den billigaste Pontiacen år 1962. "Antennerna" vid hjulen är så kallade trottoarkännare, dessa spröt kände av var trottarkanten var så man slapp skada sina fina vita däcksidor.


Oldsmobiles motsvarighet till Tempest hette Olds-F85 och F-85 Cutlass var den lite sportigare coupén i programmet. Cutlass kom liksom Tempest Le Mans år 1962 och blev succé, för några få dollar mer fick man en seperata stolar och lite mer utsmyckning som höjde intrycket av dessa mindre vagnar rejält.  Don McKenzie syns här vid sin nya Cutlass år 1963.


I Costa Mesa stöter vi även på George Tancrajter vid sin Pontiac Grand Prix 65:a, året är 1971.


George körde även denna specialbyggda limousine vid flotta tillställningar, det var en Lincoln Continental och hade registreringsnummer GET-3 . I baksätet återfanns emellanåt celebriteter som Tom Jones, Engelbert Humperdinck och Frank Sinatra


i maj1975 träffar vi på George igen här utanför Nabers Cadillac på Harbour Boulevard i Costa Mesa. Med en helt ny cadillac Fleetwood Brougham, brevid den skymtar en Eldorado coupe.



Lynn Reed med en 1966 års Olds-F85, detta år var Cutlass en separat modell, och detta är den lite ovanligare och billigare F-85 de Luxe hardtop coupe. Idag är dom extremt ovanliga trots att ungefär 20000 byggdes. Cutlass har man tagit tillvara på, snikiga F-85 har på sin höjd dugit som reservdelsbilar.


Ponnyexpressen i modern tappning, Pony Express-loggan användes långt efter den ursprungliga hästburna ponnyexpressen gick hädan, oftast var det trade mark för värdetransporter i Wells fargos regi, och användes in på 1990-talet i samband med detta. Idag ägs namnet av amerikanska posten. Här är dock ponnyexpressen buren aven Chevrolet C-60 i Costa Mesa år 1968


Kommentarer
Postat av: Jokern/ Woodridge

Hmmmm.....om jag inte missminner mej nu, så var det väl dom där 1:a modellerna av Tempesten, som hade böjd kardan.

Detta för att golvet skulle bli plattare = bättre plats för benen.

2008-12-17 @ 23:44:14
Postat av: Mårten

Jo, men det var kortlivat fanns bara 1961-63 tillsammans med fyrcylidrig motor, lådan på bakaxeln. Tempest #2 ovan har dock V8 vilket syns då dom fick 15" hjul istället för 14"

Postat av: Jokern/ Woodridge

Ja, jag vet att den var kortlivad.

Enligt en polare, som är Pontiac fraek, så var den där böjda kardan väldigt känslig om man klev på lite grann, med backen i, eller motorbromsade hårt med man. låda.

Då vred den en sig tydligen.



Imponerande blogg du har.

2008-12-18 @ 21:28:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback