veckans boktips



Ni-na-ni-na-ni... där hittade vi regnbågsoffan också, komplett med Stefan Mählqvist å allt.

image203

Efter datorhaveriet för två veckor sen börjar det ljusna, dock kan jag inte komma åt min arkiv-hårddisk riktigt än, och lite andra anomalier, samt vänja mig vid ett Windows XP som pratar svenska med mig.

Hur som helst har det blivit gott om tid att läsa böcker utan datorn, en ur urvalet är "silent night"

                                     image204

Författare:  Stanley Weintraub
Simon&Schuster,  ISBN 0684866218

en remarkabel passus i första världskrigets första del. Mitt i det mest fruktansvärda krig världen någonsin skådat och i dess olidligla förhållanden i de iskalla leriga skyttegravarna på västfronten, inträffade julen 1914 vad som torde vara det mest otroliga skedet i något krig. Man lade ner vapnen och inledde en spontan vapenvila.

Det utmynnade i att båda sidor klev upp ur sina värn, begravde sina döda, bytte tobak och presenter hemifrån, och det spelades även fotbollsmatcher mellan tyska och engelska förband i ingenmansland.

Välskriven bok som belyser livet för soldaterna under dessa förhållanden 1914, baserat på intevjuver med överlevande, arkivmaterial, samt unikt bildmaterial från denna egendomliga jul 1914.

Kommentarer
Postat av: Christopher

Det låter ju som en bok jag skulle gilla tror jag. Den ska jag komma ihåg

Postat av: bokmalen

Hej, intressant blogg o rolig läsning!
http://www.boktipset.nu/

2008-02-19 @ 21:28:19
URL: http://www.boktipset.nu/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback