En lång lördag på Tånga Hed och Borås

Lördagen var det dags för den årliga Nostalgifestivalen på Tånga Hed alldeles utanför Vårgårda. En träff med bilar, aktiviteter, uppträdanden och massor med kul prylar från förr. Denna nostalgiferstival har växt enormt under de fem år den har hållits, men för mig var det första gången jag tog mig dit då det för en gångs skull inte krockade med raceaktiviteter för min del. Eller nästan inte, SHRA Borås körde blackrace samma kväll.

parkeringen var lika full med fina bilar som innte på området, här en omgång 58:or, Två Buicks, en Edsel Pacer, Cadillac Fleetwood 60 Special coh Oldsmobile, så kallad krom-olds. 1958 är ett populärt år
   

1955-56 gjordes det också vackra grejer, man märker markant skillnad på dessa och 58:orna ovan, bara två år emellan men det skedde enormt mycket på designfronten i brytningen mellan det tidigare bulligare designmodet och det kommande utdragna, svepande raka. Den röda-vita De Soto coupén är en Fireflite från 1956 och den grön-vita är samma modell i 1955 års tappning. Från samma kocern syskonmodellen Dodge Royal Lancer från 1955, som till och med kom i tretonslackering. Längst till höger Buick från 1955 repsektive 1956.
   

Inne på området då, jo lite riktigt rara grejer i form av Hudsons sällsynta hardtop coupe från 1952, Hudson Hornet hade tillnamnet Hollywood i detta läckra utförande, runt 2100 sådana byggdes. En Auburn är inget man ser varje dag, som denna 851 Speedster. Glenn Pray tyckte också det fanns alldeles för få och började tillverkna sina egna Speedsters på sexdtiotalet, så detta är alltså en Pray-byggd replika från 1968. Dessa var mycket noggrant byggda och är idag eftertraktade, replikan har alltså blivit nästan lika mycket samlarobjekt som originalet. En modell som man ser tämligen ofta i Sverige fast man egentligen inte borde göra det, Buicks mest luxuösa modell nånsin, Limited, byggdes enbart 1958, och som denna cabbe blott i 852 exemplar. av dessa finns numer över 90 i Sverige, alltså över 10% av den totala produktionen! Cadillac series 62 convertible från 1941, dessa bilar från förkrigstiden är desto mer sällan man ser, få finns kvar och knappt 2000 byggdes av denna vackra modell.
   

Vi hade iallfall tur med vädret, eller nästan, hela dagen bröts av en regnskur som dock drog sig vidare efter tio minuter
Folket tar skydd undertakutsprången, Cadillac De Ville coupén från 1955 fick dock inte plats där 



Cadillac-maffian från Göteborg på plats med ett par fina Eldorado 58:or , cabbarna hade tillnamnet Biarritz och coupén hette Seville. Dom här killarna har lite grann att välja på i garaget , som man kan se mer av på http://www.cadillac.se/


 

Ett särintresse jag har är Chryslers egendomliga exportmodeller, jänkarna som alldrig såldes i USA. Förehavandet började redan på 30-talet och kom allt som oftast att vara Plymouth-modeller i olika skepnad som dessa ovan. Den gröna är en Dodge Kingsway från 1955, som egentligen är en Plymouth Savoy med Dodge-grill. Kingsway sattes ihop även i Sverige fram till 1959. Dodge hade en hel exportserie som hette Crusader, Kingsway, Mayfair, Regent, och den extremt ovanliga Viscount som enbart byggdes i Kanada 1959. I Sverige fanns bara Kingsway, och Kingsway Custom att få, vid sidan av den reguljära Coronet-modellen.
 Den vacka svarta sedanen är De Soto-versionen av exportmodellen, kallad De Soto Diplomat, denna från 1956. Återigen en Plymouth, med annan grill. Fronten är vid en snabb titt identisk med den vanliga De Sotoen, men skiljer sig helt och hållet för att passa på den mindre Plymouth-karossen. De allra flesta var fyrdörrars sedaner som dessa, men alla andra karossalternativ fanns att få. dock gjordes de här i väldigt mycket mindre upplaga. Just en Diplomat 56:a cabriolet finns nånstans i Sverige, som jag försökt spåra länge, det byggdes bara 12 stycken.

Nostalgifestivalen rymmer givetvis mer än amerikaska fordon, många trevliga européer finns på plats också. Bland annat denna Citroen DS som kommit lite på avvägar. DS-sektioen hade en träff i Östergötland för dessa paddor samma dag, men den här hittade tydligen inte dit. Opel Kaitän från 1951 med charmig tidtypisk husvagn på släp. och i den tyngre divisionen stod bland annat denna stora Scania-Vabis LS85 från 1952, den tidens största lastbil på svenska marknaden. En hel rad trevliga Morris Minor fanns på plats med, den här som skåpbil, ett utförande som kom att tillverkas ända fram till 1971.
   

Tånga Hed bjuder även på en välsorterad marknad med prylar från förr och lite övrigt nostalgia, en del annat med både hantverksanknytning från förr samt intressanta kamera och musik grejor från förr var inhyst i en stor hall. Dock inskränkte sig mina inköp denna dag till en bunke jordgubbar, inte fullt så nostalgiskt men väldigt gott att mumsa på. 

Vidare finns det en del museum på området, bland annat vad jag tror är sverigen enda vågmuseum, och vad som definitivt är sverges enda Fåglum-museum. De berömda Bröderna Fåglum , kvartetten som cyklade hem massor av medaljer och även bragdguldet 1967 är ju från trakterna.

Från Vårgårda bestämde jag mig sen för att ta en tur över till Borås och Viared där SHRA Borås arrangerade sin första Blackrace-körning för i år. Viaredsrakan hade till och med begåvats med ny fin asfalt för i år.



Vågar du köpa en korv av denne man?  Elake kocken-Brolle stod för korvståndet denna dag
Uppslutningen var lite tunn, främst bland publiken, men ändock kom det till slut runt 35 bilar och körde innan kvällen var slut.
Detta betyder inte att intresset är klent, tvärtom finns det oerhört mycket att åka på dessa helger. Samma dag kördes det STCC i Göteborg samtidigt som det var Monster Jam på Ullevi. strippkörning på Emmaboda, bankörning på Mantorp,  Blacksmith Nats på Kjula i Eskilstuna, och cruising i Strömstad och Arvika, samt som ovan, nostalgifestivalen på Tånga Hed.  Allt på samma lördag.

Chevrolet Camaro, klassisk bil i streetrace-kretsar, och Peugeot 207, inte fullt lika klassisk.
 

Kommentarer
Postat av: RonnyBGoode

Mycket fina bilder! Ja, visst är Nostalgifestivalen ett kul arrangemang. Jag var själv med och ställde ut där i fjol men i år hade jag annat för mig. Men en trevlig tillställning, särskilt rock'n'rollen i parken efteråt, med Rock-Boris, Lill-Ingmars, Red Hot Max och andra. I år var visst bland annat Sven-Erik Magnusson med?

Postat av: Mårten

Jo, Sven-E vart där , och det var en god anledning för mig att åka nån annanstans :) jag e allaergisk mot dansbandsliret.

På festivalen däremot sjöng kompisens dotter Alicia några fantastiska rocklåtar på scen, hon har även vart över i staterna och uppträtt med komp av Scotty Moore och DJ Fontana, det e inga dåliga meriter.

2008-06-18 @ 23:27:25
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Eddie Sandin

Hej!



Du verkar sitta inne med kunskap om chryslers exportmodeller.Såg bla att visste hur många diplomat-cabbar som tillverkats. Jag har en dodge kingsway cabriolet från 1955 och undrar om du har koll på hur många sådana som tillverkats?

2009-02-15 @ 14:56:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback