En Lärka på Nääs (-kappbloggning: sept-06)

Återigen en solig sensommarmåndag på Nääs, som vanligt en blandning av de bekanta bilarna och en del nytt tillskott som hittat ut ur garagegömmorna.


En kvartett Mopars, Imperial -58, ovanlig De Soto stationsvagn från 1955.
Tidig Satellite av första årsmodellen 1965 ser man inte heller särskilt ofta. Även en mycket prydlig Valiant med V8 från samma år.
image330 image332
image334  image336 

Jag gillar stora fina bilar som glänser, men man ser på träffarna så otroligt mycket stora fina bilar som glänser ikapp, så  jag gillar ännu mer ovanligheter och modeller som stått för förändringar i ingenjörskap, design eller något epitet i sin samtid som gjot den speciell,  och de kanske inte alltid är dom som blivit kända i sitt eftermäle.

Mer bilder från denna trevliga måndag finns här:
http://rides.webshots.com/album/558136563bHVyAF

Dagens bil på Nääs denna måndag blir denna Studebaker Lark cabben från 1961, under renovering.

image337

Studebaker Lark var den första "compact" bilen i USA som lanserades 1959, tätt följd av Ford Falcon , Plymouth Valiant  och Dodge Lancer. Studebaker hade problem under senare hälften av femtiotalet, deras stora coupé Golden Hawk var snabb och luxuös, men var dyr och sålde trögt. Deras sedaner var föråldrade, och Studebaker var för länge sen passerade av de andra stora tillverkarna som kunde bygga enorma volymer och prenetera nya modeller på löpande band. 
En tillfällig lösning hette Lark, det var helt enkelt en Champion man kortade av fram och bak, och vips så hade man gjort amerikas första "compact" bil.
Nästan 120000 Larks såldes första året, mot bara 7500 Hawk coupéer. Studebaker var back in business. Men bara för ett kort tag.
Ford, GM och Chrysler kontrade snabbt och snodde nästan hela kakan från dom. 1961 gjordes det 75000 Larks, och av dom var mindre än 2000 i cab-utförande. 

Sen gick det utför, och mer utför , och till Kanada där de sista Studebakes byggdes 1966.  


Kommentarer
Postat av: svensson

Den malvafärgade Imperialen var inte så dum, inte den gröna De Ston heller.

Jag förundrar mig över bildkvaliten: blir det alltid så bra med bilder utlagda på nätet, hjälps man s a s på traven av skärmljuset, som med diabilder...?

Dina bilder har i vart fall både skärpa och lyster. Kan man få låna nån för installering på egen blogg? I så fall lovar jag att nämna bildkälla: Svammelsurium. Eller ska ditt namn va med, vad är det i så fall? Mårten, och mer?

Postat av: Mårten

De ser bra ut i så litet format, min kamera ger rätt hyggliga bilder under såna här omständigheter.

Klart du får låna lite bilder av mig :) nåt specifikt önskemål om nåt så kan ja skicka originalbilder, alternativt kolla in på cardatabase.net och sök på mitt namn+märke+modell så finns en del där också

2008-03-12 @ 18:37:20
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: svensson

Lånet gör jag genom att vänsterklicka på bilden och välja "spara", det sköter jag helt själv i så fall. Och tack på förhand.

2008-03-13 @ 09:44:09
URL: http://lennart-svensson.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback