Murklor på Nääs (-kappbloggning: sept-06)

Slutet av september och sommaren börjar övergå till höst, men det märks inte av så mycket på aktiviteten på Nääs annat än att beståndet tvåhjulingar krymper något den här tiden på året.
Fortfarande körs det nedcabbat dit. 
 
image351  image354  image355

Lite annat godis för ögonen med i form av en fin Plymouth Cuda med en elak svart Satellite i bakgrunden , Mopars är övervägande synligt på Nääs.måndagar. Även en grannn Amazon parkerad nere vid sjökanten .
image356  image352


Murklor som inte hör hemma i svampskogen.  Dessa Mercury 49-51 års modeller kallas allmänt för murklor i kretsarna, otroligt sällsynta i standardutförande, oftast syns dom förvällda till en välsmakande custom-stuvning.
Dessa är semi-customs , dvs bara lite lätt modifierade utan att originalfascisterna blir rasande. Att bygga custom och sänka taket  på murklor har gjorts sen modellen var ny.  
Som jag skrivit i tidigare inlägg om mitt möte med George Barris, så var han den första som gjorde detta, redan i oktobler 1948!
60 år senare är modellen lika populär i custom-kretsar, och det verkar finnas ett outsinligt förråd av Mercury 49-51:or.
image357


Mer bilder från denna måndag finnes här:
http://good-times.webshots.com/album/558136501dGUBMc


Avslutningsvis en stämningsbild på en tidig VW typ1 vid sjökanten, denna från anno 1950.

image359

Kommentarer
Postat av: svensson

Taksänkt, sectionerad och channelerad Mercury '49 fanns väl med i "Sista natten med gänget". Scenen där Dreyfus träffar några hårdingar.

Oerhört snygg customsak i alla fall, Barris visste vad han gjorde.

Postat av: Mårten

jepp, the Pharaos röjde omkring i den, ser man närmare så är den anskrämligt illa byggd dock.

2008-03-14 @ 14:27:48
URL: http://svammelsurium.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback