En solig dag på Hofsnäs (-kappbloggning: sept-07)

Fick reda på att det skulle vara en sportvagnsträff vid Torpa Stenhus den första september, och i brist på bättre tidsfördriv tänkte jag styra dit, jag gillar den vackra miljön däromkring Torpa och Hofsnäs naturreservat, så varför inte.
Uppfattningen jag hade om det var en liten träff på mer eller mindre lokal nivå med kanske de obligatoriska MG B, Morgans lite Alfa Romeos kanske och en och annan nyare Miata och/eller Lotus. Nån närmare information om träffen hade jag inte och Torpa är ju inte så stort.
Nu var det väldigt missvisande, träffen var vid Hofsnäs herrgård. Och det trotsade alla mina förutfattningar. Jag möttes av ett hav av bilar som fyllde hela den stora slottsträdgården ända ner till vattnet. Det bjöds på båtturer på sjön med ångslup, flyguppvisning, modevisnng "concours de Charme" på terassen. Inne på herrgården fanns utställninagr om Ferrari samt Ronnie Petersson, företag i branshen var representerade, kort sagt en magnifik show.

Rariterna stod på rad, desas tidiga Morgan +4 kallas oftast för "flat rad" runt 300 byggdes bara och denna 54:a torde vara en av de sista innan man ändrade front och skärmar. Och en Bugatti fanns på plats, en type 37 Grand Prix från 1926. det finns inget som så att säga "slår" en Bugatti, det är helt enkelt kronjuvelen bland bilmärken genom alla tider.
image1213 image1214
image1215 image1216
HRG är också en ytters ovanlig bil, engelska racerbilar, denna 1500 har motor från Singer. 111 sådana HRG 1500 byggdes 1939 till 1956, vilket är ungefär hälften av hela HRG:s produktion under de 20 år de fanns.  Och Jaguarer fanns mycket av på Hofsnäs, här en vacker och sällsynt XK150S från 1959, parkerad vid en ny XKR8, ättling i rakt nedstigande led.

Äldst på Hofnäs mäktig American La France från 1911, ergonomi, krockskydd och aerodynamik var ord som fortfarande låg lånngt in i framtiden...
image1217


Lite ovanligt att knalla omkring på en bilträff nästan helt utan några amerikanska vagnar, nån Corvette coh ett antal Mustanger fanns det iallafall, som denna fina 69:a fastback. Och en läckert röd AC Ace från 1954, sportvagnen som senare blev amerikan. Detta är alltså ursprunget till vad som på sextiotalet blev monster Shelby Cobra.
image1218 image1219
image1220 image1221
E-type, bland det vackraste som gjorts, fanns många representerade denna dag, vit roadster från 1973 och en coupe från 1970.

mer engelst, och betydligt mer ovanligt, Jensen FF , den egendomliga fyrhjulsdrivna GT-bilen som bara byggdes i runt 320 exemplar. Den hade även ABS-bromsar 1966! Inte bara gamla bilar på träffen, sportbilar görs ju faktiskt idag också, och Audi visade upp sin nya fräna R8. Ett modellnamn som inte är så helt lyckat på svenska marknaden...
image1222 image1223
image1224 image1225
Röda Torget, en hel flock röda Ferraris är en rätt ovanlig men trevlig syn. Och en annan röding, Isuzu Piazza, japansk blivande klassiker?


Morgan igen, en Aero från 30-talet, Morgans första fyrhjuliga bil kom inte förrän 1938, från starten 1911 gjordes det bara trehjulingar, som den här med motorcykelmotor fram, och broms på bakhjulet. Jaguar XK120 är en vacker vagn,  XK-serien 120, 140 och 150 betecknar toppfarten, i miles.
image1226 image1227
image1228 image1230
Modern raritet, Lamborghini Gallardo Spyder rullar in, alla sportvagnar oavsett årtal är välkomna, och Ferrari Testarossa var en ikon redan som ny, denna från 1990.

En trevlig uppställning med Aston Martins, DB2 cab, DB6, DB5 och ytterligare en DB2 i coupé version. Ytterligare två DB2 cabrioleter fanns på plats, alltså totalt tre av bara 100 byggda.
image1231

Men som vanligt så brukar det alltid finnas nåt utöver det vanliga, och bland alla dessa Aston martin, Ferrari, Lamborghini, Porsche, Alfa Romeo och Jaguarer, så måste det till nåt alldeles extra för att stå ut från mängden, och det gjorde detta monströsa projekt med råge.  Att bygga en bil runt en 27-liters Merlin V12 från en stridsvagn är inget dåligt projekt att ge sig in på.  Motorn är fullständigt enorm, och för att matcha dimensionerna så blir bilen också enorm. redan som halvfärdig över sju meter lång och väger över tre ton! Däcken ser underligt små ut,men de är bara provosorium, 17 tums lastbilsfälgar på 8-bultade nav... skall bli mycket intressant att se det färdiga resulatet.

image1233 image1234


Nu var det inte bara en bilträff på Hofsnäs denna dag, utan sjuhärads motroveteraner hade påpassligt målgång med sitt höstrally på samma plats. Så på fältet på andra sidan vägen blev det också fullt med fordon allt eftersom dagen gick.

MG A och MG B längst fram på andra fältet
image1235

Om MG B är liten så var MG Midget ännu mindre, denna från 1965. Och en engelsk amerikanare. Metropolitan var en riktigt nätt liten bil som byggdes mellan 1954 och 1961 av Austin , utvecklad av Nash, och såldes som Hudson respektive Rambler.
image1236 image1237
image1238 image1239
Till vänster en ovanlig Skoda 1200 från 1953, en avanverad och futuristisk bil för sin tid, och en väldigt gul Mustang Mach 1 från 1972.

Frän Chevroetl Bel Air från 1955 rullar på Halibrandfälgar, klart läcker karamell. Vid utfarten fick jag syn på denna udda bil. Triumph TR8 av sista årsmodellen 1981, sista Triumphen, om man inte räknar de importerade Hondas som såldes med Triumph-emblem under några år efteråt.
TR7 var en radikalt ny design på sjuttiotalet som bröt med allt traditionellt brittiskt sportbilstänkande. modern, "oengelsk" och trendig. Den föll inte kunderna i smaken alls. och sista rycket med den V8-försedda TR8 versionen gjorde inte saken bättre, skadan var redan skedd och bara runt 2700 TR8 byggdes 1977-1981 innan Triumph försvann från sportvagnsscenen som dom åren innan närmast dominerat.
image1240 image1241
image1242


Kommentarer
Postat av: svensson

Du hade några E-Types på bild. Tvåsitsig sådan är snygg, fyrsitsig cupé däremot ful, har t ex för brant lutning på vindrutan. En kompromiss för stadgade sportbilsägare...

För övrigt lyckas min webbläsare inte skanna in alla bilder, men jag kommenterar det jag ser...!

Postat av: Mårten

Den cremefärgade här är den vanliga coupén, 2+2 coupén med högre och längre tak var främst för USA-marknaden där det krävdes nån form av baksäte för att försäkringen skulle bli rimlig. likaså med P1800:n och den lilla madrasserade hylla som kallas baksäte där möjligtvis en dubbelamputerad cirksudvärg kan sitta någorlunda.

2008-05-02 @ 12:25:10
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Farbror Sid

Igår var jag på Hofsnäs och tog en kopp. Då var det ett litet "möte" där, med 6-7 bilar...
Stöter jag på en Grand Fury i sommar så kommer jag fram och hälsar... Vi verkar röra oss i samma trakter emellanåt.

2008-05-02 @ 17:32:32
URL: http://farbror-sid.blogspot.com
Postat av: Mårten

Gör gärna det Sid :) Gran Furys stöter man inte på så ofta, det finns bara två i landet... så ingen större risk å ta miste tror ja.

2008-05-02 @ 17:57:16
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Marcus Svensson

Hej. Jag tänkte åka till Hofsnäs i år med min Fiat 124 sportcoupé -68. Är det någon som vet när evenemanget äger rum och till vem man föranmäler sig till?

2009-03-19 @ 10:04:53
Postat av: Mårten

Det är ingen föranmälan, i år äger det rum 29:e augusti.



http://www.sportvagnstraffen.se/



2009-03-19 @ 15:47:54
URL: http://svammelsurium.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback