Så dumt så det blir reklam

Ibland får reklamfoket fria tyglar att entusiastiskt promota en produkt, iblnd så fria att de släpper alla tyglar emd verkligeheten också. 
The Swede with a ZZZap, SAAB-annons ur Motor Trend 1966, en tredjedel extra "ZZZap" var inte så mycket mer än att den var trecylindrig numer. Och det skryts med att den som mer än många racerbilar har mer hästkrafter än kubiktum. Behändigt så nämns det inget om att motorn är på 38 kubik...
                           
    
Mer tvåtakt, 1957 års Wartburg lanseras fortfarande jordnära som en praktisk snygg och billig bil, Men 1961 släppte man loss och lanserade den rätt illa byggda lilla östtysken som en riktigt vräkig lyxbil med överdimensionerade bromsar... inte så svårt när man skall hejda 800 kilo skrot med en trött tvåtaktare. Sen kan man minsann hissa ner rutorna på den också.
1969 började man bygga Fiats 125:a i Polen, Poski-Fiat, inte alls nån dum sedan i mellanklassen, men vad gör man inte för att få den att framstå ännu mer förmer än vad den är? Jo vi stoppar in en modell som är tre äpplen hög så har vi en gigantisk mellanklassbil.  
 

Mera Fiat, ett försök 1966 att få amerikanerna att förstå att den lilla skarmmelburken 600 används av alla italienska finansmagnater och bankdirektörer och skall givetvis köras med cprivatchaufför som det anstår en limousin av denna dignitet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback