veckans boktips

Himlen har inga favoriter, av Erich Maria Remarque.

              

Nånstans efter krigsslutet, racerföraren och vagabonden Clerfayt besöker sin mekaniker och vän som vårdas påett santorium högt upp i de schweitziska alperna, därt finns även den unga Lillian Dunkerque, som trots att hon är sakta döende i tuberkulos,.bestämmer sig för att rymma med den gåtfulle Clerfayt, och här börjar en resa som sträcker sig över efterkrigstidens Europa och dess metropoler med Clerfayts racerbil. Båda två har bokstavligt talat döden i hälarna.

Detta är en av Remarques senare böcker, men hans annars så vanliga huvudtema krig, är märkbart påtagligt i denna bok också. mer typiskt remarque så är persongalleriet en samling på ett eller annat sätt trasiga själar och udda existenser. Men trots att hela handlingen inramas av tragik så finns på varje sida en ohämmad livsglädje och högt tempo som gör boken väldigt gripande.  

Kommentarer
Postat av: Jokern/ Woodridge

Boktips ja, inte så ofta man läser böcker faktist, men kan tipsa o Harleykin böckerna..... Aj....Aj....varför slänger du hårda saker på mej??



Nä då, men Chuck Yeagers själv biografi, heter kort och gott bara Yeager.

Den är ju baa ett måste!!!

Skriven av honom själv & Leo Janos.

2008-12-24 @ 14:11:01
Postat av: Mårten

yeager har jag läst flera gånger :) sen rekommenderas även boken och filmen Tom Wolfe's The right stuff, som handlar en hel del om Yeager "They said that there was a demon in the sky..."

Postat av: Jokern/ Woodridge

Jaha, du hade redan läst den, det kunde man ju ha räknat ut med rövhålet.

Köpte för ett antal år sedan på bokrean, ett paket med fyra böcker, Jaktflygare i andra världskriget.

Det är fyra piloter från 2:a världskriget som skriver om sin "äventyr" i varsina böcker.

Jag flög för hittler / Heinz Knoke

Stridspilot / Paul Richey

Det stora vansinnet / Pierr Clostermann

Jag var en själmordspilot / Ryuji Nagatsuka



Köpte också boken av Svenske piloten Marshall Lindholm / Flyg i natt, när den kom ut.



Jag har dock inte läst någon av dem ännu, är dom någonting att plöjja igenom kanske?

Jag läser inte så där överdrivet mycket, men det händer, men jag tycker det är kul med självbiografier, och historia.



Vikingatiden är min grej, och i den generen har massor av böcker.

Motor relaterade böcker, tycker jag är klart intressanta.



Men men, någon dag så ska jag börja plöjja igenom dom allihop.



PS: Det räcker väl nästan med att bara läsa din blogg:-)

2008-12-25 @ 10:55:34
Postat av: Mårten

mycket läsvärda grejer, Nagatskuas bok är ett unikt dokument om kamikaze-piloterna värld och det sänderfallande japan inifrån.

2008-12-25 @ 11:20:39
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Jokern/ Woodridge

Okej, då har man lite att se fram emot då.

2008-12-25 @ 20:20:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback