De förgätna del 20 - Mustang Sprints

Ford Mustang lanserades i April 1964, och redan i början av 1966 hade man producerat och sålt otroliga en miljon Mustanger!  Detta kom att firas med en jubileumsutgåva kallad "Sprint 200"
                  

"Special equipped limited edition" sade reklamen, Sprint kom med ekernavkapslar, diskreta stripes och av nån anledning utan de tre ribbora i accenturen på bakskärmen som annars var nytt för 1966.
Namnet Sprint 200 kom av att alla bilar i denna jubileumsutgåva kom med standardsexan på 200 kubik och 120 hästkrafter. fMotorn försågs med en speciell dekal och kromad luftrenare.
Varför nu en simpel sexa i en specialmodell? Jo, man hade gott om dom motorerna, då V8:an var obetydligt dyrare så beställdes flertalet Mustanger med den. Produktionen gick  redan på högvarv man hade alltså inte kapacitet att göra en extra modell med V8. Men sexor fanns i massor på lager och detta var just ett sätt att bli av med dom.

Denna specialutgåva fanns gick att få med 3-växlad manuell låda eller C-4 automat, och priset var rätt fördelaktigt, för bara knappt 40 dollar utöver baspriset $2398 fick man Sprint 200-modellen.  
 Sprint fanns även att få i fastback och cabrioletversion men ytterst få lär byggts.


1972 kom namnet Sprint tillbaka på en annan specialmodell, i favör till de Olympiska Spelen i München detta år. 
Sprint Special 1972 kom i vitt och blått färgtema med en disktikt "USA" sköld på bakskärmen .
 

För 156 dollar extra fick man "Sprint package" som var tillgängligt i bäde fastback och coupémodeller. Blåa stripes med röd accent, färgmatchande inredning i blått och vitt , bucket seats och  blå matta. 
Motorerna som gick att välja var sexan på 250" som bara sattes i runt 400 Sprints, populärast var 302" motorn sen fanns både 2v och 4v 351" motorn att tillgå, 4v med fyportsförgasaren var det minst valda alternativet till Sprint med 388 sålda. Totalt gjordes det 9383 Sprints, trots att det bara var planerat en serie på 800. 

                                                     
I Kanada sålde man Sprints med deras nationalsymbol, lönnlövet istället för stars&stripes-skölden på baksärmen, men dessa torde vara oerhört sällsynta. Sprint fanns inte bara hos Mustang även modellerna Pinto och maverick fanns i de blåvita färgerna också.

                        

En modell som inte fanns tillgänglig för allmänheten var Sprint Mustang cabriolet. 50 sådana vagnar specialbyggdes efter förfrågan från Washington DC, som varje vår anordnade "The cherry blossom parade" och nu ville ha speciella Ford Mustanger för detta ändamål. Så det fick bli Mustang cabbar som försågs med Sprint-paketet. 
               

Dock kom alla dessa bilar att vara till salu efter paraden hos lokala Ford handlare i Washington, prislappen var $3272 eller högstbjudande. samtliga var identiska med 302"motor automatlåda AM-radio, styr och bromsservo samt deluxe inredning. 

               

Idag känner man til 37 Sprint convertibles som överlevt, en finns i Sverige och en har hittat till Norge.

 


Kommentarer
Postat av: grandprix63

Intressant. Visste inte om detta. Ett tag på 70-80-talet gick det två California Special i Lindesberg. Även det lite udda varianter av Mussen.

Postat av: Mårten

Jupp, skrivit om dom me innan :)



http://svammelsurium.blogg.se/2008/april/de-forgatna-del-16-mustang-high-country-specials.html

2008-09-14 @ 21:10:12
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hur är det att köra en Mustang med 120hk sexa...?



FetElvis...? kommer i mina tankar när jag ser denna 72'a av Mustang. Visst hade dessa modeller dette mindre smickrande smeknamn en gång?

2008-09-15 @ 22:09:53
URL: http://farbror-sid.se/
Postat av: Mårten

ungefär som en Volvo 142... med choppat tak :)

Det skall ju inte stickas under stol med att Mustagerna med värstingmotorerna var något övermotoriserade, chassi och väghållning hängde aldrig med effekten riktigt.

2008-09-16 @ 21:59:19
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Carl Johan Hall

Det påminner lite om den Volvo 850 "Lillehammer Edition" som såldes 1994...

2009-07-03 @ 16:47:43
URL: http://carljohanhall.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback