Eldfåglar och spanska stigar


Första årsmodellen av Pontiacs senare legendarsika Firebird Trans Am är otroligt sällsynt, så visst blir man lite extra klåfingrig när man får se en sån extraordinär vagn stå nyss inkommen på importen. Har tidigare skrivit om denna sällsynthet här:
http://trans-am-1969.html
Blott 697 stycken byggdes, och tidigare finsn bara ett känt exemplar i Sverige. Skulle detta bli den andra?
Nej, en genomgång av bilen visade att detta var tyvärr en "clone" en Trans Am replica, dock med alla riktiga attribut men sånt hjälps inte det är ett fejk. Främst kan det skönjas på att huvscoopen är igenlagda, en äkta Trans Am har fungerande scoop som leder luften rätt ner i luftrenaren.

 

El Caminon som visades tidigare har nu fått rulla ut ur den mörka containern och väntar på att bli upplockad av sin nya ägare. namnet El Camino dök upp på en personbilspickup åren 1959-60, och namnet är spnaskt, betyder rätt å slätt "stigen" Få andra tillverkare skulle kunna döpa en prodkt til nåt sånt och få det att låta klatchigt.
1964 återvände El Caminon nu baserad på den mindre Chevelle-modellen och blev en stor succe. Och visst fick laståsnan under muskelbilsepokens glansdagar också en släng av prestandasleven då den under ett tag fanns med SS-option och bigblock motorer, liksom de reguljära Chevellerna som mest med 454" LS-6 motor på runt 450 hästkrafter! 
 

Denna SS396 från 1970 har "Cowl induction" huven som tar extra luft i bakkant till luftrenaren, detta var dock inte standard på SS men ett rätt vanligt option. För att förvilla det hela ytterligare så var SS396 itne en 396-motor utan på 402"  och fanns dessutom i fyra olika utföranden, varav en 402" inte kallades 396" utan 400", enkelt va?
LS-3 var "400" motorn på 402 kubiktum/330hk, som fanns i bilar utan SS-option
L-34 var standard "396" på 402 kubiktum/350hk för SS-bilar
L-78 samma som L-34 fast vässad till 375hk
L-89  också det en L-34 fast med aluminiumtoppar coh gav ungeföär samma effekt som L-78 versionen.
Sen fanns det två SS454 versioner också , med 454" LS-5 och LS-6 på 390 repsektiver 450 hästkrafter. 
El Caminon var populär och hela 47707 byggdes året 1970, dock finns det tyvärr ingen uppguft på hur många i respektive SS/motoralternativ utförande, men det antagligen minst tillverkade alternativet var faktiskt El Camino Custom med sexa som blott gjordes i 587 exemplar.  

Kommentarer
Postat av: Jokern/ Woodridge

Hej.

Personligen, så tycker jag inte det spelar någon roll om det är en clone, eller en äkta.

Det var ju egentligen bara en slump, vilka som blev "rätt", eller "fel" utrusning.

Men skulle man däremot samla på dom, då kanske det skulle vara viktigare, om det äkta vara.

Många äkta bilar, är ju värda för mycket, för att folk ska våga använda dem, och då är det mycket bättre med en clone!!

2008-09-09 @ 12:36:01
Postat av: Mårten

Nja, fast visst hade det väl varit roligt om vi fått en genuin T/A till Sverige :)

Håller med dig om att äkta dylika vagnar är på tok för dyra, men så är även basmodellerna också, alltså betala en halv mille och mer för ett par hala vinylsäten, stel bakaxel å fönstervevar...




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback