man måste få bråka av sig lite

Sophämtning är en viktig del i vår samhällsfunktion, och de som utför detta jobb skall givetvis ha en stor elogé för att cirkuleringen fungerar och det borde egentligen vara nog med det.
Jag är av den uppfattningen att en yrkesman som gör sitt arbete på ett korrekt, skickligt och fackmannamässigt vis förtjänar min respekt oavsett yrkeskategori, den yrkesman som beter sig som en idiot är oavsett sitt ämbete eller arbete, en idiot.

Men, i dagens samhälle så finns inga oumbärliga sopåkare, nej nu finns det bara "recycling-tekniker!" som har en självbild av oumbärlighet som trotsar allt förnuft... 
Följande episoder har utspelat sig. Förra året fick jag gnäll för att min soptunna (eller återvinningskärl, som det numera heter) stod INNANFÖR grinden, ett oöverstigligt problem för denna recyclingtekniker som knakade på dörren och hade bekymmer med att min grind då blockerade återvinningskärlet.

Jag fick tålmodigt demonstrera för honom att min ålderstigna smidesjärnsgrind har en klurig finess, som kanske bara 99% av alla grindar av denna typ har, den går nämligen helt häpnadsväckande att öppna åt BÅDA hållen.

Nu vart det dags igen, med en stor lapp (i återvinningsbart material, då nästan all text hade hunnit regna bort...) satt på tunnan, om att tömning inte kunnat utföras då mitt kärl stod innanför grinden och inte vänt med handtaget utåt vägen!

Alltså, denna tekniker måste då göra flera moment, öppna grinden, ta kärlet som rullar på hjul och VRIDA DET 90 GRADER för att få ut desamma genom grinden!  Detta blir tydligen alldeles för mycket för en reyclingteknikers hjärna och arm koordination.
För ett tag sen hände en annan incident hemma hos en kund, jag renoverade köket där och hade slängt lite bråte blandat med en hel del slipdamm i soptunnan , förlåt, återvinningskärlet.
Då kom en lapp om att var hälsovådligt för dessa stackars tekniker, och farligt avfall, fara i deras arbetsmiljö et cetera et cetera...


Alltså, jag går omkring i slipdamm, lim, färg och annat äckligt nästan varje dag utan att jag får skriva lappar om det, så länge desa recyclingtekniker dels har högre lön och bättre fackliga avtal än mig, så ombedes ni respektfultl hålla käften och göra ert jobb på ett korrekt och fackmannamässigt vis utan knot. Om så inte skulle vara så skall ni nästa gång vid hämtningsdags högaktningsfullt få "recycla" en stor del av innehållet ur mitt återvinningskärl genom edert eget matsmältningssytem, baklänges!

                                         


Kommentarer
Postat av: svensson

Är inte vitsen med att placera kärlet utanför grinden, att sopbilens hävarm ska kunna greppa sagda kärl, hiva upp det och tömma det automatiskt?

Postat av: Mårten

våras sopbilar funkar inte så, då får man ställa dom mitt i vägen...

2008-10-01 @ 12:21:10
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Gubben

Varför ska det vara lätt?

När det kan vara dyrt och svårt...

2008-10-01 @ 21:14:42
URL: http://gubben.webblogg.se/
Postat av: svensson

I see...



Som själv varandes i "leverans-assistans"-branschen (tidningsbud), kan jag dock ha viss sympati för åtgärder som underlättar för oss...



Som (i mitt fall) att sätta upp brevlådan på stolpe och inte ha den liggandes på marken - sätta ut namnet - ha brevlåda som går att öppna snabbt - osv...

Postat av: Mårten

jupp här går itne å baxa runt några sopebilar så dom får springa gatlopp hos oss, brevlådor har vi allihopa nere vid stora vägen, så postis får detbekvämt :)

2008-10-02 @ 15:47:46
URL: http://svammelsurium.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback