Smått och gott i NASCAR

Den mest kända och ledande serien i Amerikansk racing heter NASCAR. kraftigt modifierade fabriksbilar, sk "Stock cars" har varit sess signum sen starten 1948, och under storhetsiden på 50 och 60-talet dominereade givetvis de stora vagnarna på banorna.
Men för säsongen 1960 lanserades "compact cars" på bred front i USA, och NASCAr var inte sena att utnyttja detta och bjöd in fabikesteamen med kort varsel att köra en ny serie på Daytona Beach-banan i Florida med just dessa nya småbilar.


Den nya Valiant stormade fram på banorna med stor framgång, man använde den lilla 170" sexan i kombination med Hyper Pak insug, och detta gav Valianten resurser att storma fram på rundbana med snittfarter uppemot 200km/h.

Valiant i täten framför en Ford falcon och Chevrolets nya Corvair på Charloteville säsongen 1960.


Chevrolet bidrag Corvair blev en besvikelse främst för Zora_Arkus-Duntov som hade urtseets att leda tävlinssatsnignen hos Chevrolet, men tiden räckte inte till för att utveckla den helt nya Corvairen till en konkurrenskraftig racer. Modellen hade fortfarande barnsjukdomar med sin luftkylda boxersexa monterad bak och egensinnga bakvagn.

             

Hos Ford preprarde man sin Falcon med sde små tidsmarginaler som fanns, bakre chassiet togs från stationsvagnen och den lilla 144" sexan försågs med treförgasarinsug och högre komp, den kunde vara nästan 7000 varv med detta.

  

NASCAR compactserie blev dock en kortlivad succé, efter 1961 års säsong ströks den, men man hade visat att även de små motorerna var att räkna med, och PR-värdet av detta gav bra skjuts åt försäljningen av compacts under sextiotalet.


Kommentarer
Postat av: Larsson

Häftigt! Var det inte Start&Speed som trimmade en valiantsexa rejält någon gång på 7o-talet?

Postat av: Mårten

jo, och Krister Johansson med Stormin Six valianten på den tiden med.

2009-09-01 @ 16:00:31
URL: http://svammelsurium.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback