Bakom skynket hos ANA


Automobilfabriken i Nyköping, ANA använde gärna den här vyn när dom presenterade något, hösten 1957 bryten den första Svenskbyggda Plymouth 58:an fram genom skynket.


Och på samma sätt firades den 10000:e Simcan i samma veva, en Simca Aronde, byggd i Nyköping.



ANA:s verksamhet var väldigt diversifierad, här en översiktsbild från fabriksgolvet tidigt femtiotal. Närmast en rad nästan leveransklara Triumph Mayflower, direkt vid dom står en Gutbrod Goliath GP700 som får en sista översyn. Brevid den en Plymouth wagon som gör att vi kan datera bilden till 1953. I bakgrunden syns en rad karosser till Singer SM1500. Singer var inget stort märke och runt 150 stycken såldes i Sverige detta år.

Kommentarer
Postat av: grandprix63

Plymouth herrgårdsvagnen påminner starkt om en Opel Olympia Caravan av ungefär samma årsmodell, fast en aning större, då...

Postat av: F

Allt rörande ANA drar åt sig mitt intresse. Keep the good work up! :)

2009-12-12 @ 16:34:55
URL: http://lae.blogg.se/
Postat av: Jokern/ Woodridge

Vilken nostalgi för mig, då min 1:a bil var en Simca Aronde Elysee'(har för mig att det stavade med 2 e).

2009-12-15 @ 18:05:49
Postat av: Stefan Gustavsson

Gutbrod Goliath?? Det var en konstig bil. Gutbrod och Goliath är väl ändå två helt skilda märken. Rätt ska va rätt, annars: Keep Up The good Work!

2009-12-17 @ 12:24:54
Postat av: Mårten

givetvis, tryckfelsnisse lånade tangentbordet, Goliath och inget annat. :)

2009-12-17 @ 12:40:51
URL: http://svammelsurium.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback