Legonostalgi

På http://www.metica.se/blogg/2009/02/18/galen-i-lego-och-bilar/  Dök det upp lite kul legobilar som satte igång tankecellerna lite grann.

Jag var heltorsk på lego när jag var liten, och jag anser fortfarande att det är en genialisk och lärorik leksak. Och ja, jag blir faktiskt rätt sugen på att pilla lego när man återser den här skapelsen som jag själv hade. Kronjuvelen bland tekniklegosatserna nr.8860 - bilchassit.






Den är rejäl, och väldetaljerad, tändfördelaren är en tjusig sak, fläkten fungerar faktiskt med en gummisnodd till svänghjulet. Kardandrift, delad bakaxel , treväxlad låda, ställbara stolar och kuggstångsstyrning.


Men det dröjde inte så länge inan jag customiserade den... ganska omedelbart sänkte jag instrumentpanelen minns jag, samt byggde om sätena. Sen gjorde jag lådan fyrväxlad.


Sen med annat lego byggde jag en kaross till den, då fick jag kapa sätena ännu mer, och den fick måsvingedörrar som styrdes av tryckluft. Det fanns samtidigt hos lego en grävskopa med pneumatisk arm. Man byggde in tre lego switchar och nån liten pump, så styrde man armen med vacuum genom switcharna. Detta användes till karossen, den blev rätt häftig, och tyvärr idag rätt försvunnen...


Sen byggde jag även en V8 i lego, som inte fick plats riktigt i denna så den sattes i en annan konstruktion, som även fick diffspärr.


Om man skulle gå och köpa lego.. tyvärr har jag inga barn som alibi, men men.


Kommentarer
Postat av: Peter Larsson

Bra där! :-)

Postat av: Peter Larsson

För övrigt kan man se att det åtminstone finns plats för en sexa på ramen på 8860!

2009-02-23 @ 21:13:39
URL: http://www.metica.se
Postat av: Johan

Man behöver inga barn som alibi... Mina barn har då iallafall slutat vara alibi för länge sedan. Har själv mer LEGO än barnen nu för tiden. ;)

2009-02-24 @ 09:59:20
URL: http://blogg.aftonbladet.se/14506
Postat av: F

Barn som alibi!? Lyft den spärren, Mårten. Detta är konst :)

2009-02-25 @ 11:04:30
URL: http://lae.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback