The Melin Collection - Sanata Ana Suburban Fords

Familjen Melin flyttade från Salt Lake City till SAnata Ana och pappa Gus sadlade om från att ha jobbat med radio och Tv i ett antal år till att börja med anställning i Kalifornen hos Flood Control district. Här ser vi han efter arbetes slut med en av Flood Controls arbetsbilar, en Ford F-100 1964. Flood Controls fordon var svåra att missa, orange är ju självklart Orange countys färg.





Larry Donnell med sin Ford Futura Sprint 1964. Detta var första året som Falcon fick V8, och just i den nya Sprintmodellen var detta enda motoralternativet. Ovanlig fågel för bara 4278 Sprint cabbar byggdes.




På uppfarten hemma hos Melins står Nancy Schneider med en 1961 års Ford Galaxie Town Victoria sedan. Ford kallade sina hardtop karosser oftast för just Victorias, medans de vanliga sedanerna hette Town sedan. Bilden tagen en vårdag 1969.




Mera Ford, Michael Donnell far till Larry med Falconen hade en ny Galaxie 500 1966, med Ford-mått mätt var denna fyrdörrars hardtop, som nu inte längre kallades Victoria, ganska ovanlig med 54886 tillverkade. 1966 byggde Ford totalt över 2 miljoner personbilar.




1967 byggs det nya villakvarter i utkanten av Santa Ana och här ser vi antagligen presumitiv husköpare, Martha Bond med en tio år gammal Mercury Monterey coupé. Detta är en tidig 57:a då man under modellåret bytte till dubbla lampor på Montereyn efter ett tag.




1970 är famlijen Pendergraft och hälsar på med en riktigt fin Ford Fairlane från 1957, tösen med kaninen är systerdottern Andrea Pendergraft.




En något äldre Ford, en A-Ford sedan från 1928. Ser ut att vara en riktigt fin vagn dessutom. På den här tiden var veteranbilshobbyn fortfarande ganska liten och utbudet av vad som kunde kallas gammelbilar var ju av kronologiska skäl mer begränsad då än nu.




Bernt Johansson på North Wright Street med en Ford Mustang GT. Denna har fått en uppsättning custom-navkapslar från nån tillbehörsfirma.




Och igen samma kille med en lite större Ford, en F-100 fleetside pickup årgång 1964.




Jean Rieser med sin Ford Falcon av 1962 års modell. Detta är en Falcon Futura vilket man kan se genom att den har separata framstolar, ett enkelt försök av Ford att få en sportigare känsla i lilla Falcon som dock bara fanns med raksexa på 65 eller 101 hästkrafter.




Faye Schmelish här på uppfarten vid sin Ford Falcon av 1964 års modell.




Familjen Rieser gillade falcons här är Kaye Reiser 1966 med sin Ford Falcon av första årgången 1960. Falconen var trots sitt lilla format, anspråkslöshet och milt sagt moderata prestanda en stor succé med hela 435000 sålda redan premiäråret 1960.




Sist ut så träffar vi pappa Gus Melin igen, nu i mer ledig klädsel och en Ford fjärran från den oranga slitvargspickupen, en glänsande ny Ford Country Squire wagon 1965. Läckert svart med vitt tak och helröd interiör ser ut att vara en ovanlig kombination
En påkostad vagn med över 3200 dollar i nypris var detta i samma prisklass som Fords dyraste sedan, LTD som var "top of the line" annars. Ford kallade sina lyxigare stationsvagnar med träsidor för Country Squires och de billigare utan hette Country Sedan, följt av en snikversion som fick heta Ranch wagon.


   


Kommentarer
Postat av: Jokern/ Woodridge

Falcon Cabben skulle man ju vilja ha, skit läcker bil!!

Falcon Futura -62:an var ju också läcker, och ger vill ha känslor!!

Neeeeeej, jag är inte något Ford freak!!!

2009-02-18 @ 20:00:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback