The blues - predated

Robert Johnson anses stilbildande för all bluesmusik, jag tycker inte det, Johnson spelade på sitt sätt , men dock kom många att följa hans "trail" och kom helt omedvetet förstöra mycket av det arvet denna musikform innebar.
Den väsentliga bluesmusiken gjordes före Robert Johnson, och den kunde låta i princip hursomhelst. Bland det lila som finns bevarat av tiden för "Missisippi Moaners" som man kan säga var en subkultur inom musik åren 1918-1935 så tillhör Mississippi Johm Hurt mina favoriter.
Han, Blind Willie Nelson, Skip James kom att återkomma långt senare på sextiotalet, och i Hurts fall fick spelat in tre skivor innan han gick bort. och dessa tre är fenomenala, efter att ha spelat in ett par demos på acetat 1928 så försvann han, och man lyckades i grevens tid få tag i honom 1963 och spelat in hans verk innan han gick bort.
Den fantastiska Mississippi John Hurt och hur blues egentligen kunde låta.


Kommentarer
Postat av: Jokern/ Woodridge

Jag har personligen inte lyssnat så mycket på countyblues själv, då jag gillar andra blues stilar bättre.

Mississippi John Hurt hade ju en stil som var närmare country än blues, tycker jag, och hade han varit vit, så vet e tusan om han inte hamnat i country facket itället.

2009-01-17 @ 17:18:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback