Grand Prix Anderstorp 1977

Helgen 17-19 Juni 1977 var det fartfest på Anderstorp, då kördes Formel-1 säsongens Swedish Grand Prix. 

Hemmafavoriten Gunnar Nilsson syns med sin Lotus 78 i depån och hade sjunde plats i kvalet.
 


Jody Scheckter förklara hur man vinner Sveriges Grand Prix på den 4018 meter långa Anderstorpbanan.

På fredagen kunde man se träningsvarven och kvalen för Formel 3 och Super Star cupen. Inträde 20 kronor.
Lördagens inträde 25 kronor och själva tävlingsadagen, söndagens finallopp, var inträdet 55 kronor för vuxna och 20 för ungdom läktarplats kostade dock hela 100:-. Körningarna började redan klockan 9:45 på söndagen med Super Star, följt av F-1 träning, starten för själva loppet var satt till 13:30.

Startfältet var stort och blandat, kvaletta var Gunnar Nilssons stallkamrat Mario Andretti Med Lotus 78 som hade en V8 Cosworthmotor på 485 hästkrafter, sexväxlad låda och vägde 580 kilo.


Kvaltvåa, Irländaren John Watson med Brabham-Alfa Romeo BT45B med Boxertolva på 520 hästar.


James Hunt, Med McLaren M26 på tredje kvalplats.




Wolf WR-1 årets troligen dyraste F-1 satsning från Walter Wolfs privata stall, kördes av Jody Scheckter.


Hans Joachim Stuck körde likt John Watson också Alfa-Brabham BT45B, Patrick Depallier näst i kvalet körde tillsammans med Ronnie Peterson den egendomliga sexhjulingen PC34 från Tyrell.


Av alla förare som provade denna var nog Ronnie den som gav sexhjulingen bäst omdöme, han tyckte bara den var hopplöst usel...


På sjunde plats, Gunnar Nilsson med Lotus 78, och efter det Jaques Laffite med Ligier-Matra JS7. När de 72 varven var avklarade så var det Laffite som stod som segrare


Kvalnia, Jochen Mass med McLaren M26, på tionde plats Ronnie Peterson, följt av Alan Jones med den nya Shadow DN8, konstruerad av Tony Southgate som efter det hoppade över till JPS-Lotus stallet. 

 

Ferraris ekipage dök upp på tolfte respektive femtionde kvalplats, med Argentinaren Carlos Reutermann i Ferrari T312 och i den andra bilen satt Niki Lauda.


Jackie Oliver stallkamrat med Alan Jones i en likadan Shadow DN8, följt av Vittorio Brambilla med Surtees TS19. Brambilla gick under öknamnet "Gorillan från Monza" och var med sina 39 år äldst i GP-cirkusen 1977.



Clay Reggazoni med Ensign MN06 på fjortonde plats i kvalet.


Följt av nämnda Niki Lauda, Jackie Olivier samt Jean Pierre Jarier med en Penske-Ford, och på 18:e plats hittar vi Emerson Fittipaldi i den märkliga Copersucar FD04, en F-1 satsning som till stor del finansierades av brasilianska staten.


Nittonde plats i kvalet David Purley med en LEC-Ford, följt av Patrick Neve med March 761B. Två till körde denna modell i Formel-1 på Anderstorp 1977, brasilianaren Alex Riberio nedan till vänster som dock inte kvalade in, men det gjorde Jody Scheckters storebror Ian till höger på 21:a plats i startfältet


På 22:a plats Brett Lunger med McLaren och på startfältets två sista platser återfanns det engelska Hesketh-Stallets båda bilar som hette 308B.  Dessa kördes av den 21-årige Rupert Keegan och Harald Ertl.
Hesketh var ett privatägt stall som hade skrapats ihop av Lord Alexander Hesketh och brottades med ekonomiska och strukturella problem stallet försvann från banorna under 1978.


Sju förade missa kvalplats för starten, blnd dom återfanns ytterligare en Svensk, Conny Andersson från Nol som hade kört ett par F-1 lopp, men inte lyckats ta sig till start med sin BRM P-207, en bil som kallats det sämsta som setts i F-1. Conny hade året inna debuterat i F-1 med en Surtees , men fick överta den V12-försedda BRM:en efter Larry Perkins, men lyckades inte få någon chans med den heller. Conny körde fem F-1 lopp under 1976-77.


Kommentarer
Postat av: Peter Kampf

Fint reportage!

Postat av: F

Underbart, Mårten!! Vill bara passa på att slå ett litet slag för min lilla text om rajset det påföljande året:



http://lae.blogg.se/2007/may/scandinavian-raceway-nostalgia.html

2009-06-22 @ 05:52:23
URL: http://lae.blogg.se/
Postat av: svensson

Gamla minnen... sure brings me back.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback