OMG568 - upplösningen

Nu är det dags för den spännande upplösningen i farsen om OMG568,  ett slut som slutade gott efter alla vemödor den stackars kärran gått igeom, men inte desto mindre farsartat, skall ni få se.

Det börjar ju mindre bra med att den enda station som hade tid var densamma som jag vart på sist, med känt resultat.

Sen blir farhågorna inte mindre av att min tid missats i hanteringen...
Efter trekvart så kommer besiktningsingenjören, ut till mig i kön, och börjar besiktiga!  Den skall ju typas om till lastbil så han tittar igenkännande på OMG568, suckar å tar fram måttbandet.

-håll i den änden mäter vi, å mät lite där me, det är bra så.

Sen skall det mätas överhäng, och jag frågar varför måste man mäta överhäng fram?
-tja, fråga inte mig, suckar han... nån på vägverket tycker vi skall det.

Sen förklarar han det skall komma ytterligare nya regler för omtypande till lastbil. och dom reglerna är inte nådiga. Nu är det nya bud att om man vill förvandla sin personbil till lastbil så från och med nsäta år skall infätsningar för säten, bälten och dylikt "förstöras i fordonet för all framtid" 

Hur det skall utföras eller gå till vet man ännu inte.Och sen skall det även mätas kupé respektive lastutrymmets volym framigenom.
Hur tusan gör man det på ett vettigt sätt då undrarde jag.
Han skaka på huvudet och sade med ett snett leende att, tja, vi får väl såga itu bilen och fylla var sin halva med vatten och mäta... 

Sen återgick vi till OMG568, han frågade om chassinummer instansat på ramen fanns. Det skal det tyckte jag, den har beisktigats i tjugo år i landet så skulle det inte finnas nånstans så borde det var ett jäkla liv nångång... Jo det har du rätt i tyckte han .

På bilprovningen är dom alltså inte helt lyriska över vägverket och transportstyrelsens ständigt nya påhitt och uppfinningsrikedom, vilket tydligt framgick av denna luttrade ingenjör.

Reg-besiktnigen denna gång var avklarad på mindre än tio minuter , nu är OMG568 typad och klar som lätt lastbil, igen. 

Och lite andra trevligheter på bilprovningen denna dag, Blom dök upp i kön med sin fräna Chevrolet Camaro Pace car från 1993, en riktigt speciell bil, 645 sådana här pace car-Camaros gjordes för det året.
 

Kommentarer
Postat av: grandprix63

Det är nästan så man kommer att sakna den här följetongen...



Lycka till med OMG:n


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback