Sveriges första bil


detta räknas som den första bilen som tillverkades i Sverige. byggd av målarmästare Jöns Cederholm utanför Ystad och kortet är taget 1892.
Det var inte menat att sättas i serieproduktion alls utan den tämligen händige målarmästaren och hans bror Anders som var smed, ville bara göra en vagn som han kunde färdas till in till stan med.


Nu fungerade den sådär,och den kom troligen aldrig ens in till Ystad från Sandskogen. Men första bilen var en rätt spännande konstruktion. Mittmonterad ångmaskin med en encylindrig dubbelverkade kolv, individuell hjulupphängning med spiralfjädrar runt om och ett chassi som idag skulle beskrivas som en sandwich-monocoque.

Då Cederholms första aldrig fungerade som det var tänkt så demonterades den och de flesta delar gick åt till att bygga Cederholms andra bil som stod klar 1894. Det blev en mer konventionell vagn från den tiden, men visade sig vara nästan lika svårstyrd som föregångaren. Brännaren till pannan var nu av en annan typ som krävde konstant tillsyn och kondensorn var underdimensionerad, vilket inskränkte Cederholm 2:s aktionsradie till någon kilometer.  

Denna finns dock bevarad än idag i körbart skick.


Dett var allstå de två första svenskbyggda automobilerna, eller egentligen inte, redan 1819 beviljades en man vid namn Samuel Owen monopol på ångdrivna fordon av hans kungliga majestät. några ångdrivna fordon kom inte till skott just då. Det skulle dröja ända till 1842 innan man byggde en fungerande ångdriven vagn i Sverige. Med ett frågetecken för en vagn som skulle lottats ut i jönköpings tidning 1822.

Redan före dess fanns det reguljär trafik med ångdrivna omnibussar i både England och Frankrike. 1769 byggde Joseph Cugnot de första ångdrivna dragfordonen. 1650 anlände en triumfvagn till Sverige genom greve Karl Gustav, senare kung Karl X Gustav, den var självgående så tillvida att den drevs av stålfjädrar som ett stort urverk. den kunde styras genom ett snidat drakhuvud som spak.  

Så automobilen daterar sig långt före automobilens officiella födelseår 1886, då Gottlieb Daimler ases ha uppfunnit bilen.  Det gjorde varken han eller den samtida Karl Benz, vad dessa gjorde var att ta patent på självgående vagn med förbränningsmotor av
Otto-konstruktion.
 
 

Kommentarer
Postat av: Karl-Bertil

Det var.......

2015-04-16 @ 08:50:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback