Fångarna från prototypverkstan

Under kriget byggde General Motors ett par stycken prototyper till eldrivna lastbilar. Men detta är ingen amerikansk lastbil då det var ett projekt i egen regi av General Motors Nordiska i Stockholm. En eller två gjordes funktionsdugliga 1943 men fann ingen framtid utan istället användes de som allt-i-allo vagnar inom fabriken.




1957 så tänkte man hos Rover göra en civiliserad version av Land Rovern och tog fram denna eleganta prototyp som då kallades Road Rover. En Nomad på engelska.

Projektet rann då ut i sanden men nästan 15 år senare så togs tråden upp igen när man presenterade Range Rover.




På mässan för Jugoslavisk industri i Moskva 1958 stod den här futuristiska bussen i Jugoslaviens monter. Den kallades "Raketa" och var ett verk av Jugoslaviens statliga buss och lastbilstillverkaren TAZ.




Mer österifrån, FSO-Warszawa tillverkade från början ryska Pobedas på licens, men visade 1963 upp en egen prototyp till en rätt stor modern sedan benämnd Warszawa 210 men som aldrig kom förbi detta utvecklingstadium.




1968 byggde Frua denna stationsvagnsprototyp åt BMW, som inte fick någon uppföljning, Om den inte riktigt liknar en BMW så beror det på att den är baserad på den mindre kända Glas 1800. BMW köpte upp lilla Glas året innan.

  

Triumph hade sen långt tillbaka samarbete med italienska Michelotti och 1969 byggde dom detta förslag på en lite mer exklusiv GT-vagn som kallades Lynx, men nån Triumph Lynx kom det aldrig att bli.




I Brasilien har man en förkärlek sedan länge för just tvådörrars stationsvagnar, men 1969 försökte Ford göra en fyrdörrars Corcel kombi, men det kom inte längre än denna prototyp.



Ett försök från Volvo till en bil speciellt avsedd för taxibruk står på muséet på Arendal. Och där har den stått i princip sen den byggdes och ratades 1976.




Ett annat svenskt projekt, Solon från karlstad var ett utkast till en eldriven citybil. Ett par prototyper byggdes i början på nittiotalet utan att nån egentlig produktion kom igång.




1997 syntes denna hemliga SAAB snurra runt vid testbanor i Arizona, en sportig SAAB 900 hardtop coupé som vi aldrig nånsin såg igen , vare sig i Arizona eller någon annastans.




2002 presenterade Skodas designavdelning denna coupé som på gammalt Fordmanér döptes till "Tudor" men det blev inte mer än just en utställningsbil.




Så är vi nästan tillbaks där vi började med just en elbilsprototyp. Men denna kommer inte från Hammarbyhamnen utan från det lite mer exotiska Iran. Den visades upp 2002 och heter Arian 792.



Kommentarer
Postat av: Larsson

Tackar :-)

Postat av: Krille

Var hittar du allt kul? Det här är en underbar blogg!!!

2009-03-21 @ 22:11:56
Postat av: Mårten

tackar :) jo, jag har mycke kul i gömmorna...

2009-03-21 @ 23:22:00
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Jokern/ Woodridge

Den jugoslaviska bussen var ju Cool.

Skulle vara frän att ha, med bostads inredning, och använda för att åka på race tävlingar, rock festivaler, eller annat kul.

2009-03-22 @ 06:55:27
Postat av: Larsson

Saaben var fin, även bussen från Jugoslavien!

2009-03-22 @ 13:29:51
URL: http://larsson-larssons.blogspot.com/
Postat av: grandprix63

Saab-kupén var snygg.

Som vanligt när jag ser Brasilianska bilar ser jag inslag av alla möjliga modeller. Ford Corcel liknar en Renault 12, lyktsargar från Nova eller BMC 1800 t.ex.

2009-03-22 @ 18:27:24
URL: http://grandprix63.blogspot.com/
Postat av: Mårten

det beror på att Corcel är baserad på Renault 12 av nån anledning jag inte känner till.

Undrar vart den SAAB coupén tog vägen, och synd att det aldrig blev nån Road Rover heller...



2009-03-22 @ 18:37:51
URL: http://svammelsurium.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback