New York Groove

Jag är väldigt svag för N.Y-baserad musik, låter konstigt men när man tragglat igenom mitt spektra av musik så kan man faktist rätt snabbt avgöra vilken del av USA bandet kommer ifrån.

New York har ett speciellt sound, en särsklid kultur runtom som ger avtryck i musiken. I kretsen kring Warhol å gänget uppstod ju Velvet Underground, därfrån kom ju både John Cale och Lou Reed. Vid sidan av detta så har vi Lovin' Spoonful. 
Eftre dedt uppstod  Wicked lester som ju evolverade till Kiss. Självnämnda är ju givetvis New York Dolls med Johnny Thunders, Ramones, Heartbreakers, Mammals, Mink de Ville, Twisted Sister, Beastie boys och The Strokes är några av de mer kända banden som kommit ut från New York.

Här presenterar vi Ace Frehley med New York Groove!
 

Och om någon svensktoppsfantast känner igen låten, så beror det på att Kikki Danielsson "lånade" den och gjorde en svensk version av den 1985.

Kommentarer
Postat av: Krille

Åhh Va bra den är!

2009-03-20 @ 23:33:15
Postat av: Jokern/ Woodridge

Kiss har jag inte lyssnat så mycket på, vet inte varför, men Strutter tyckte man ju var bra!

Många bra band från New York trakten, men jag har inte lyssnat så mycket på dom själv, konstigt men sant.

Alla band som du räknde upp, tycker jag ju är bra, Mammals och Storke har jag dock inte hört.



Själv jag gillar däremot musiken från Texas, (med Austin som högsäte), och artister/band som, Stevie Ray Vaughn, Lou Ann Barton, Fabulous Thunderbirds, Omar & the Howlers, John Campell mm.

Nu kommer inte alla artister ifrån Texas från början, men men, stilen är det jag tänker på.



John Campell har spelat in ett par plattor med bara sin gitarr som akompanjemang, och gillar du den äldre blues stilen, med akustiska gitarrer, så kommer du gilla John Campells låtar.

Kolla på youtube, där finns det några bra klipp.

Han har också gjort ett par helt enastående elektriska plattor.

2009-03-22 @ 08:27:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback