The Melin Collection - Brand New in Utah


Familjen Melin bodde första tio åren i i Salt Lake City, Utah. Och kameran var givetvis med så ofta som möjligt.


1951 års Mercury, karossen kom 1949 och för 1951 så fick den ett utdraget bakparti och ett rejält kromgarnityr fram. 157648 såna här Sport sedan tillverkades, utöver det 142166 coupéer, 6759 cabrioleter och bara 3812 stationsvagnar. Redan som nya så var dessa 49-51 års Mercurys  custombyggarnas våta drömobjekt nummer 1, och sextio år senare har inte mycket förändrats i det perspektivet.





Det gjordes bara runt 10000 Imperials totalt 1952, och standard versionen kostade redan den över 4000 dollar. Men detta är det mest exklusiva man kunde köpa i USA detta år, en Crown Imperial, som kostade hela sjutusen dollar. Det var ett lyxlok av stora mått, 5,70 lång, tomvikt på 2400 kilo och en prislapp långt över Cadillac så var detta för en begränsad skara köpare, bara c:a 200 Crown Imperial såldes detta år.  För att få stopp på mastodonten så hade dessa Imperials faktiskt världens första skivbromsar med servo.



En riktigt flott vagn årgång 1953, Oldsmobile Ninety-Eight convertible, skinande blank och ny har den just kostat modiga $3200, över tusen dollar mer än en motsvarande Chevrolet cabbe samma år. Men ville man ha en riktigt dyr Oldsmobile fanns exklusivt detta år även Fiesta convertible som byggdes i blott 458 exemplar med en prislapp på astronomiska $5715! 

Ninety-Eight cabben var ingen dussinbil heller med sina 7521 byggda





1954 års Nash Ambassador Super var en särling på många sätt, den liknade ingenting annat, Nash gick helt sin egen väg med både vågade och avancerade konstruktioner. Det är en större bil än vad man kan tro av bilden, Ambassadoren är hela 5,56 meter lång, men väger trots det bara 1360 kilo.  Ett bra drag då den fortfarande hade en rätt klen sexa på 252 kubik och 130 hästar, ville man ha V8 i sin Nash fick man ge sig till tåls till 1955 då dom äntligen gick att få med en Packardbyggd V8.




1955 står en ny skinande vit Lincoln Capri utanför återförsäljaren, i skyltfönstret kan man skymta reklamaffischerna för Fords nya 55:or. Lincolns modellutbud 1955 var rätt smalt, Custom och Capri var de enda att välja på, antingen som hardtop coupe eller sedan samt en Capri cabriolet. Och en 225 hästars 341" motor som enda alternativ.





1956 års Pontiacs står hos en Pontiac dealer i södra Salt Lake, denna vackra Chieftain De Luxe Catalina coupe gjordes i 24744 ex. denna bild är antagligen från sent 1956 eller tidigt 1957, för skylten i bakgrunden tipsar om att du kan få "any 1956 car at big discount"





1957 står det en bländvit Buick Super Riviera sedan lite slavigt parkerad på gatan. Dyr bil som just kostat runt $3700, just namnet Riviera är ingen specifik modellbeteckning utan just Buicks egna namn på hardtopkarosser. För sifferbitare så är den mer korrekta beteckningen 57-4539. 





1958 års Chevrolet Brookwood station wagon, under en del år hade Chevrolet helt separata modellnamn för sina stationsvagnar, 1958 hette dom Yeoman, Brookwood och Nomad , men hade sina motsvarigheter i utrustning och trim bland de reguljära Del Ray, Biscayne och Bel Air. Att vara kombi är en olycklig förutsättning, då dessa oftast får slita hårt. Vad som säger att denna bil trots sitt slitna yttre faktiskt är nästan ny skvallrar nummerplåten om, den är daterad 1958 och i Utah och många andra stater löste man ut nya skyltar till sin bil varje år när skatten och försäkringen betalats. I bakgrunden skymtar en Plymouth Fury 59:a så bilden är antagligen från tidig vår 1959.





När man som svensk emigrerar till USA och heter Åke Carlsson får man nog dras resten av livet med att få sitt namn både felstavat och felutalat. Men denna Åke Carlsson drev glasscafé i Salt Lake City, vilket verkar varit tillräckligt lönsamt för att kunna köpa sig en ny Buick Electra 1959. Buick var dyra bilar och denna Electra kostade ny $3963. Notera att detta är en Electra, en modell som bara fanns 1959-60 snäppet under den dyrare Electra 225.  





1960 års Ford Galaxie står skinande ny i Salt Lake City, i bakgrunden kan man skymta föregående års Ford, som skiljer sig markant från den nya 60:an. Denna årsmodell har inte rönt nån större popularitet bland entusiaster nu, och det gjorde den inte bland köparna då heller, för redan nästa år så kom en helt omarbetad Ford ut. Trots svalt mottagande så såldes hela 103784 sådana här Galaxie Town Sedans.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback