The Melin Collection - Imports

Importen av bilar till USA var blygsam, men detta ändrades under sextiotalet, mer och mer främmande fordon såldes, och främst i Kalifornien var man vakna på nya spännande utländska modeller., Volkswagen var det ledande importmärket under många år med faktiskt Volvo som god tvåa.  Kanske just det stora antalet svenskättlingar och emigranter spelade en roll här, som Nils Johansson i Huntington Beach med sin PV544 1963.





Europeiska sportbilar har alltid stått högt i kurs i de varmare delarna av USA, killen som jobbar hårt på beach bum-looken heter Tom Patrick, bilden på hans 1800S är tagen i Anaheim 1976 och bilen är av 67 eller 68 års modell. Över hälften av alla Volvos 1800-produktion gick till USA.





Mera sport import, Butch Rieser i Santa Ana med sin fräcka Porsche 356 som i USA hette Carrera. I bakgrunden står även en Volkswagen Karmann Ghia.





Opel såldes genom Buick i USA under några år vilket jag skrivit mer om här:
http://svammelsurium.blogg.se/2008/december/oplar-fran-buick.html




Opel GT var en populär bil som en slags fattigmans Corvette. Buick Handlaren i Santa Ana hette Reason Buick  och därifrån kommer dessa båda GT:s från 1970.





Franska bilar, en Renault Dauphine står parkerad i Santa Ana 1961, som kom från Whitters Sports Cars. Vita däcksidor, mer kromlister och påbyggda kofångare var en flört just för amerikanska köpare, dessa bilar var ju mer sparsmakade hemma i Europa.





1964 ser vi Art Eldred med sin nya Renault R8 som torde varit en rätt ovanlig bil överhuvudtaget utanför Frankrike. Också här med bumper guards och vita däcksidor på traditionellt amerikanskt manér





1969 fanns det en liten Fiat 124 coupé hos familjen Melin, nummerplåtsramen från nabers Cadillac givetvis. Grabben på huven är brorsonen Johnny Melin.





Virginia Summers i Santa Ana 1961 med sin riktigt ovanliga lilla engelska Hillman Husky, detta var en tvådörras stationsvagn baserad på Minx som var en lite flottare varubil för familjebruk.





Vi hoppar fram till mitten av sjuttiotalet och ser Wendell Ballentyne som verkar vara riktigt glad över att ha hittat en tuff men något bedagad Alfa Romeo Giulia av 1967 års modell.





Och ännu en Alfa Romeo, en Spider också den av 1967 års modell i Santa Ana nångång 1973.





Sven Sorenby i Fullerton har vi sett innan här med sin privatimporterade Amazon: http://swedish-connections.html

Nu är det 1978 och fortfarande svenskt som gäller i form av en ny SAAB 99.





Uppe i Garden Grove 1966 träffar vi på John Robertson med sin nya fina Ford Cortina.





Och på samma plats runt 1970 ser en liten Morris Minor av 1961 års modell. Detta är en ovanlig cabriolet som hos Morris kallades Tourer, en beteckning som normalt betydde fyrdörrars cabrioleter förr, men i England även användes på tvådörrars med litet baksäte.




En del modeller hade jag inte en aning om ens fanns, och chansen att just en såpass här ovanlig tysk Ford Taunus 12M stationsvagn hittat till USA är rätt liten men här 1960 i Santa Ana står Rhoderick Bethea just med en sådan.


Kommentarer
Postat av: Mikael Thörnström

Hej!

Tack för en jättebra blogg. jag har tittat igenom den och hittat jätte mycket bra/roliga saker, jag älskar udda/orginella saker och det har jag hitta många här specielt ibland de sissta månaderna som du har skrivit.

Själv har jag fallit djupt ner i träsket av Italienska biltillverkare och karrosörer, det verkar inte finnas någon botten. I det sökande hittar man många roliga saker om franska, svenska, amerikanska, engelska och andra tillverkare.

Kul att hitta reportage i från olika tävlingar och utställningar, specialt i från de små.

Är du intresserad av tips på intressanta saker?

Ceep up the god work!

2009-03-15 @ 19:15:32
Postat av: Mårten

Tackar tackar :)

Alla tips är intressanta såklart.

just dessa fantastiska specialkarosser är ett ämne som jag också fastnat för, rekommenderar att kiak in på
www.coachbuild.com

2009-03-15 @ 19:21:48
URL: http://svammelsurium.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback