Cruising Kungälv 2009

Kungälv ligger nära och bra för mig så den cruisingen brukar jag se till att åka på. Samling som alltid i grusgropen, detta år hade man senarelagt själva cruisingrundan, vilket är bra på ett sätt men viss förvirring rådde bitvis.

Nu var det en snabb sväng för mig så jag fuskade och åkte faktiskt hem före cruisingrundan, vilken annars brukar vara förträffligt bra.  Jag antar att många sparade sig till den och kvällens begivenheter då det faktikst var förvånansvärt glest i grusgropen i år. Men vi som var där hade det trevligt i det fina vädret .

Vi börjar att kika på vad som verkar vara årets färg, vitt. Cadillac 1965, Ford Galaxie 1963, Oldsmobile 1957 och en av flera Cadillac 56:or som dök upp i grustaget.
    
    
Och lite färgklickar, Buick 1956 i snyggt turkos, himmelsblå Cadillac 1957 följt av en knallröd 70:a och en väldigt orange och lätt moddad Nash.

Och en av de mer sprakande färginslagen, Jacobssons brutala flakelackade Cheva 57 nostalgicustom "Hellraiser"


Och lite ovanligheter såklart. Plymouth Custom Suburban wagon byggdes i nästan 50000 exemplar 1957, idag finns nästan inga kvar alls. Då verkar det sparats mer av 1961 års De Soto hardtop sedan, trots att bara 2123 byggdes har man större chans att se en sån på träfafrna. Cadillac Eldorado Biarritz 1957, byggd i 1800 exemplar och kosrade styvt $5000 som ny. 1963 års Imperial Crown hardtop sedan gjordes i 6960 exemplar, vilket gjorde det till den mest populära Imperialmodellen detta år.  
   
   
Och här är en 42:a, en Chevrolet 42:a, hur och varför dessa 1942 års modell är så sällsynta har ju skrivits om här: http://fyrtiotvaorna.html . Och tre trevliga grabbar med en Dodge Coronet med det ovanliga optionet "white hat special" som ju också presenterats innan här: http://naastraff.html. Nästa bil är mest känd som Chevy Nova men det är det inte utan mellanmodellen som hette Chevy II 300. Prydlig compactsedan från 1962, vilket var premiäråret för dessa. Få har sparats.  Och compact från Dodge, 1964 års Dart som cabriolet är inte heller någon dussinbil. 
 
Färg, form och funktion är de tre huvudorden i design, Cadillac 1970 titta man knappast extra åt på träffarna men denna i grönmetallic med vit inredning var en klart snygg vagn. Likaså cadillac 58;or brukar man inte heller titta två gånger åt då de står i drivor, men just den här coupén i mörkt jadegrönt och vitt tak var en höjdare. Men det behöver inte vara starka färger och accenturer för att det skall synas, denna Chrysler Windsor från 1956 var riktigt elegant i dessa två softa blåa toner. Och en välputsad Buick Special från 1957 i dubbelt blått med snygg brytning som tilltalar ögat.
   
   
Och så kör vi en vända vinrött. Cadillac 1965, röd/vitt i form av en ovanlig Oldsmobile 1960 cabriolet, vinrött/vitt på denna snygga Ponatiac catalina Safari från samma år och en häftigt låg Buick från 1948.

Och så avslutar vi med en bild från det som varit Kungälvs landmärke sådär de senaste 1000 åren, den enorma och massiva Bohus fästning.


Kungälv 2005: http://kungalv-cruising-2005.html
Kungälv 2006: http://regnig-lordag-i-kungalv.html
Kungälv 2007: http://solig-lordag-i-kungalv.html
Kungälv 2008: http://kungalv-2008-desert-storm-3.html


Kommentarer
Postat av: grandprix63

Hell Raisern är en ruskigt snygg maskin med massor av genomtänkta detaljer. Inte bara en flejkad Cheva utan, i mitt tycke, ett av de senaste årens bästa byggen.

Postat av: Larsson

En De Soto från 1961 har en kompis till mig tagit hem - samma färg som den ovan med! Fö snygga bilder och bilar...

2009-05-24 @ 13:57:22
URL: http://larsson-larssons.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback