förste maj

arbetarnas stora dag "firade" jag med att arbeta lite på förmiddan i Hindås...

Jag pillar lite på en sommarstuga där, ett amerikanskt par som annars bor i min gamla "hemstad" Seattle.  Alltså frun är göteborgska men träffade en amerikan på universitet i Washington 1958 och blev kvar där, men en månad om året är dom hemma i "the old country" i Hindås.
Mike bär givetvis stolt sin Obama-tröja.  


Så bjuds det ju på riktig amerikansk brunch , vi snackar scrambled eggs, bacon, hashed potatoes följt av bread pudding som efterrätt. Här brukar man rynka på näsan och säga att jänkarna inte har nån matkultur, men om detta inte är det så vet jag inte vad som är. Socialstyrelsen och kostråden kan ta sin långfil och knäckebröd och stoppa upp nånstans, här snackar vi riktigt  krubb.   

Sen belv det mer amerika-influerat, ett par kilometer längre bort bor min vän Anders som importerar USA-bilar, en Cadillac 64 cabbe på stod gårdsplanen och så fylldes det på med mera fika.


Så var det sen dags att möta upp min vän Chris vid centralstationen, exilgöteborgaren
http://clogg.se/  till höger i blogglistan kom ned med dottern för en göteborgsweekend. Och för konsekvensens skull så åkte vi på arbetarrörelsens dag runt en sväng med en mycket kapitalistisk Cadillac Seville.




Och så kollade vi läget på vårat gamla stamfik Flygarns Haga för att se förödelsen, den klassiska neonskylten har dom inte tagit ner, den är K-märkt, men stället har förvandlats från det intima ljusskygga fik vi var så väl rotade i till en superflashig sportbar... inget är heligt, så vi är sista generationen flygarnsbarn i Göteborg tråkigt nog.


Näst på schemat var att se första maj-tågen, Chris vill egärna visa dottern detta spektakel, som visade sig vara ganska utarmat numera. Som han själv uttryyckte det så vilel han visa henne hur livs levande kommunister såg ut, för det finns tydligen inte så många i Örebro.  Nja, det verkar inte finnas så många här heller. Syndikalisterna missade vi helt för dom gick bara till Järntorget, dom orkade inte så många kvarter hemifrån antigligen...
Och så såg vi ett litet näpet lesbiskt tåg, som demonstrerade konstigt nog för den lag om samkönad vigsel som trädde ikraft samma dag. Så om den politiska kampandan idag mest går ut på att slå in öppna dörrar, så kan man nog utgå från att vi har det faktikskt ganska bra ändå.

Sen körde vi till deras hotell, för lite vila, innan släktträff och nästkommande dags äventyr, lisebergsbesök som A. sett fram emot länge. Chris dotter är för övrigt tror jag en av sveriges yngsta bloggare med. http://puttistar.blogg.se/

Kommentarer
Postat av: Chris

Det var riktigt kul att du kom och mötte upp :) Synd att du missade Liseberg, det var nog det roligaste jag upplevt i nyktert tillstånd på år och dag :D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback