Från klarhet till gåtfullt på importen

dom ringde från Nordtrafik och tyckte att jag borde komma ner och kika på en bil som anlänt. Det gällde en Oldsmobile Cutlass från 1979 vilket inte låter sådär upphetsande, om man inte vet vad man egentligen tittar på. Det är en Oldsmobile Cutlass Ciera Hurst H/O W-30 edition coupe. Vilket genast gör det mer intressant. Man skakade liv i det gamla Hurstnamnet i slutet av sjuttiotalet och gjorde en lite rappare Cutlass coupe med speciell dekor. Under huven satt en Olds 350" på 170 hk som gav den hyggliga prestande. ingen annan modell hos GM i mellanklass serien hade vi denna tiden större motor än 305".  2499 stycken byggdes av denna ovanliga Oldsmobile 1979 och just detta exemplar som just kommit in med knappt 3000 mil på mätaren är så nära fabriksny man kan komma. 

Otroligt rent och fint motorum, nybilskänsla, likaså invändigt där man även kan se den speciella Hurst Dual Gate shifter spaken som enbart fanns i dessa Hurst H/O bilar. Alla kom med automat. färgvalen var svart/guld eller vit/guld.
    

Bagaget visade sig vara en skattgömma, dels med dokumentation och specialgrejer som egentligen brukar få stanna hos återförsäljaren, som en uppsättning extra stripes och dekaler med mera. Och en folder jag aldrig sett förut, speciellt för "space saver" reservhjulet från Goodyear så följde det med en egen broschyr.   

                        

Vagnar som väntar på att få komma ut, en Cadillac Eldorado Seville från 1957 och inpackad ovanpå den en spännande Rambler som vi kommer få se mer av senare. Chevrolet 66:a urlastad, kolla sulorna! Och en svensk som hittat hem igen, Volvo 1800ES, de allra flesta gick på export så numer är det lättare att hitta dom i USA än här verkar det som.
            

En hyfsad De Soto från 1957 har just anlänt också. Och den visade sig ruva på lite egendomlga hemligheter.

Detta är en "single-light" bil, 1957 kunde man alltså välja mellan enkla eller dubbla framlyktor då det på en del håll i USA faktiskt inte var tillåtet med dubbla lampor ännu detta år. men seent byggda 57:or brukade få dubbla lampor och lagen hade ändrats. Detta är även en så kallad "spring Special" vilekt man kan se på de extra kromribborna och sargen runt nummer plåten. Spring specials byggdes mot slutet av modellåret innan de nya vagnarna skulle börja säljas. Så då har vi alltså en sent byggd spring special fast med de tidiga enkla lamporna. Vidare har denna en symbol vid namnplåten på fenan "forward-look" pilen, som annars bara återfinns på Adventurer-modellen. Vidare sitter även ett parför mig helt okända medaljonger på sidan, enveten googling om dessa har inte gett något resultat vare sig i Chrysler-världen eller annorstädes. Dom ser typiska ut i designen för tiden och stämmer med bilens övriga "typsnitt" så att säga, det matchar även i svart,krom och guld.
Men jag blir inte klok på dom. Nåt i symboliken med en kalk och nyckelhål känns närmast mer ockult  eller frimuraraktigt men har hittills ingen ledtråd, nån som kan hjälpa till på den punkten?
   

Kommentarer
Postat av: grandprix63

Medaljongerna var snygga men hör de hemma på bilen? Placeringen mitt på bakskärmen ser lite märklig ut.

Servetthållaren under instrumentbrädan var den också en Spring Special... ;)

Postat av: svensson

Kan vara någon orden, detta "kalk och nyckelhål", smart spaning.



Frimurare brukar vara förtjusta i pyramid (öga i pyramid) så detta kan vara någon annan sekt. Eller vad det nu är.

Postat av: svensson

Frimurare brukar ha öga i pyramid... detta kan vara en annan sekt... eller vad det nu är!

Postat av: Mårten

Frimurare är mer förtjusta i passare och vinkelhakar... men jag tycker den stämmer i design och färg så väl med bilen, dock är placeringen märklig.



Servetthållaren från Hudson var ju en kuriositet också ja :)

2009-05-23 @ 07:54:28
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: svensson

Javisst, passare och vinkelhake OCH öga i pyramid, där har du frimurarnas emblematik.

Postat av: Peter Larsson

Tycker att Oldsmobile Cutlass från 70-talet definitivt är fina, med eller utan lite fetare resurser.

2009-05-24 @ 22:04:07
URL: http://www.metica.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback