OMG568 - the neverending story

Har återigen varit i kontakt med bilprovningen för att boka en ny tid för regestreringsbesiktning återigen på vår OMG568.

Alltså, som skrivits tidigare så reg-besiktigades den i höstas, sen gick tiden ut av olika anledningar men sen bokades den märkligt nog via bilprovningen för en efterkontroll.  Att det går att boka ett fordon som har ett föreläggande om annat är tydligen på mitt ansvarsområde enligt bilprovningens kundtjänst.
 
Så utspelade sig följande samtal, när man dels ville ha klarhet i hur det är möjligt att få två olika informationer, och beställa ny tid för reg-bes.
Först telefonkö, ditt samtal besvars inom sex minuter....


... ditt samtal besvaras inon TJUGO minuter... tack för att ni väntar...
...
...
efter tjugo minuter, ...ditt samtal besvaras inom tio minuter, tack för att ni väntar...

knaster sprak, kundtjänst, sprak, vad kan jag stå, knaster,  till tjänst med?

-Jo hej jag ringer angående ett fel som uppstår på er...  Jaha och vad gäller det för fel?
-jo alltså det finns en bug i er bokning som...  Och vad gäller det för fordon?
-Altlså låt mig... gäller det importerat fordon eller omtypning av ett fordon?
Men herrejösses jag vil förklara lite vad som hänt, och något är fel i er boknings... Det går lättare om du säger vilket fordon det gäller! 
-Snälla avbryt mig inte låt mig... Vad har du för registreringsnummer? 
-Det är inte viktigt just här , det gäller ert...  Det går mycket fortare om jag får registreringsnummret så jag kan följa ärendet
-
Jaja, OMG568, men det är inte det som är problemet utan att jag kunnat boka ... Har du en Volkswagen Golf?
-Nej en Chevrolet van, snälla avbryt mig inte, låt mig få...   Det går fortare om du uppger rätt nummer så jag kan
-NEJ, DET GÅR FORTARE OM DU HÅLLER KÄFTEN OCH LÅTER MIG PRATA TILL PUNKT!

Efter denna återvändsgränd fick jag prata med en support som istället faktiskt hade öron att lyssna med, men konsekvensen av detta var att deras bokningsfel var fortfarande mitt ansvar, men dom skulle meddela IT-avdelnigne att något kanske borde åtgärdas.

Sen slussar dom mig till tekninska avdelningen för att jagskall få klarhet i exakt vad som är fel och inte fel med våran lastbilsregistrering av ett fordon som just nu verkar vara i ett limbo mellan lastbil och personbil.

...du är placerad i kö, ditt nummer är ETT i kön...

...du är placerad i kö, ditt nummer är ETT i kön...

...du är placerad i kö, ditt nummer är ETT i kön...

...du är placerad i kö, ditt nummer är ETT i kön...

...du är placerad i kö, ditt nummer är ETT i kön...

...du är placerad i kö, ditt nummer är ETT i kön...

Efter tjugo minuter är jag fortfarande nummer ett i kön och efter ytterligare några minuter behagar dom svara.

Nu kommer den riktigt stora överraskningen , det visar sig att dessa lastanordningar, galler, med intyg hit och intyg dit och extra lastöglor och hele faderullan som det klankades ner på sista gången, trots att intygen och anordningarna var fabriksmonterade och godkända, nu inte längre behövs!

Allt detta har slopats, helt och hållet man behöver alltså inte längre några former av lastförankring i en lastbil, inte heller förskjutningskydd, och inga intyg överhuvudtaget!
Det ironiska är att detta slopades den 29:e April, just samma dag som jag  var i kontakt med bilprovningnen på den station som ställde till det så duktigt sist, och då framgick inte denna information utan det talades fortfarande om montering och intyg och bla bla. och att hela ansvaret för alltings jävlighet låg fortfarande helt och hållet på mig själv, givetvis.

Fortfarande har det inte löst sig med nya nummerplåtar till vanne, då vägverket hela tiden har hävdat att just denna typ av skylt är den som skall sitta på den här fordonsmodellen, inte om plats finnes, utan där plats finnes. 
Och då är denna montering av skylt på fordonet då faktiskt godkänt av vägverket/Transportstyrelsen, nån som vågar slå vad om att bilprovnignen den 11:e juni  kan ha en annorlunda uppfattning om detta? Just det, den 11:e juni var den enda reg-bes tid som gick att få, och till råga på allt den enda station i hela västsverige som hade en tid, var just densamma som jag var på sist,suck... nånting känns inte så bra.



Tidigare inlägg i farsen OMG568 går att beskåda här:
http://farsen-omg568-rullar-vidare.html


Kommentarer
Postat av: grandprix63

Jag är fanimej mållös...

Att ändra regler är en sak men att inte informera personal och kunder i god tid är bara för mycket.



Både vägverket och bilprovningen är myndigheter som, ja kanske inte behöver skrotas, men åtminstone behöver fortbilda personalen i fordonskunskap. I alla fall ge dom en grundutbildning...

Postat av: Nicklas

Då du verkar sitta på erfarenhet av bilprovning och vägverket kanske jag kan fråga dig om du vet något om följande;

Chevrolet utfärdade 1999 en service-bulletin om att AIR-pumpen skall tas bort från min bil, en Caprice. Dock blev min bil importerad 1998, och således registrerad med luftpump som del i avgasreningen. Fästet gick sönder när jag bytte vattenpump (egentligen var det redan trasigt från föregående ägare, men jag tog bort det) och pumpen kastade jag åt fanders, det fanns ju ändå en officiell instruktion att den skulle bort.

Nåväl, besiktade i förra veckan, och de gillade inte att jag hade ett oinkopplat rör i motorutrymmet, även om de inte visste vad det hörde till. Dum som jag var så sa jag att den hörde till luftpumpen som skulle kopplas bort.

"Nej, men enligt våra papper ska bilen ha en luftpump". "Ja men inte enligt tillverkaren."

"Jaha, då blir det underkänt".

Summa sumarum, jag måste ombesiktiga med en luftpump på plats som "skall ha möjlighet att fungera".

Har mailat vägverket men inte fått något svar, skall ringa imorgon.

Vet du vad som gäller främst, tillverkaren eller bilprovningen?

2009-05-28 @ 10:26:34
Postat av: Nicklas

Försvann mitt inlägg?

2009-05-28 @ 11:14:01
Postat av: Mårten

den luftpumpen är en källa till förvirring hos bilprovningen... när den sitter på plats så kan dom irritera sig på att dom inte kan få rätt mätvärden för avgastestet, sitter den inte på plats så blir det anmärkning för att den saknas...

det är väldigt godtyckligt, gräv fram servicebulletinen och visa dom. eller åk och besiktiga på annan ort, helst sista möjliga tid en fredageftermiddag då dom helst vill gå hem :)







2009-05-28 @ 16:56:40
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Jokern/ Woodridge

Svarade i ditt förra inlägg, om precis samma sak som du var med om nu.



Snacka om arrogans, maktfullkomlighet, anti-service vänlighet, och ord som jag inte vill skriva här.

Surt att ha med statliga verk att göra, av dom verken får man värk:-)

2009-05-28 @ 21:21:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback