Stars & Cars - Roland




Det är 1913 och i sin nya Bugatti sitter Roland Garros, en man vars stora berömdhet för eftervärlden kom ännu att ligga ett par år fram i tiden, och det handlar inte om tennis...

Istället kan man läsa mer om denne man på en trevlig blogg här:
 
http://laverdure.blogg.se/2009/april/vem-var-roland-garros.html 

Det här lilla hörnet av bloggosfären är inte så stort verkar det, för jag hade tänkt skriva en rad om Roland Garros, hans Bugatti, samt hans bedrifter i luften över västfronten i den tidiga fasen av första världskriget, men då får jag ju se att våran Laverdue redan gjort det, jaja, läs den spännande historien om Roland Garros i länken dit.

Men hans Bugatti, den var lite speciell, den benäms ibland som type 18, men denna och kanske totalt 5-6 Bugattis med stort 5-liters rak fyra (borr x slag 100x160mm) benämdes oftast i sin samtid som just Bugatti type Garros. Just denna vagn ovan finns bevarad än idag. Den hamnade i england på 20-talet och kallas efter det i kretsarna för "Black Bess"



I februari i år såldes Black Bess på Retromobile auction för 2,427,500 Euro!  

Kommentarer
Postat av: Ernest Laverdure

Litet lustigt att vi hade två olika infallsvinklar om denne man. Själv hade jag inte en aning om att han körde Bugatti. Jag lär så länge jag lever och tur är väl det !


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback