Import med etta

Lite gott och blandat som ankommit till landet det senaste, först en trevligt och fin Chevrolet Bel Air från 1956.



Thunderbird 1960 var det inte längesen vi rapporterade om sist, nu har det kommit in en till, en coupé denna gång som vid första anblicken ser riktigt fin ut.  


Vid andra anblicken så... stackars pippin har lite ont i plåten , tydligen skall denna annars så fina Thunderbird få ett öde som reservdelsbil.



Inte bara amerikanskt droppar in från USA "Pet Cat" är en Jaguar E-type från Illinois.  Det ser ut att vara det som kallas series "1½" första generationens E-type fast med 4,2 liters motorn som fanns ettt kort tag. I USA kallade man dom för Jaguar XKE. Pet cat behöver lite klapp och omvårdnad för att spinna fint igen som synes.  


Mer som såldes i stora mängder over there och som även tas tillbaka hit är ju vår egen Volvo P1800, och nu har en mycket speciell sådan anlänt. Den har strängt taget inte riktigt kommit hem igen för det rör sig om en 61:a , alltså engelskbyggd P1800, men inte vilken som helst av de 6000 som byggdes av Jensen, utan detta är nummer ETT av dom, alltså den allra första P1800:an överhuvudtaget. 

 

Chassiplåten med "ch nr 1" och  att den är Assembled in England by Jenesen Motors Ltd.


De första 250 vagnarna skickades från England till Sverige för kvalitetskontroll innan de skulle exporteras ut igen, men tydligen slapp inte så många av dom iväg i slutändan.  Denna registrerades i Sverige och såldes här genom återförsäljare. Men sedermera kom den ändå att hamna i USA, där den varit ända fram tills nu.  

Kommentarer
Postat av: Nicklas

Roligt att se att den äntligen hittar hem. Men jag må säga att biltransportörerna synar bilarna riktigt noga och upptäcker denna speciella bil :)

2009-11-06 @ 21:00:34
Postat av: Moppe-rejsarn

Låga chassinummer hör till det där som kittlar fantasin och har en oemotståndlig dragningskraft. Det måste ha varit en riktig happening att se den chassiplåten..



Få se de allra första karosserna byggdes av Frua (var det väl?) i Italien men de fick kanske aldrig någna identiteter utan visades bara på mässor och gick sedan någon hemsk död tillmötes.



Tog du någon bild på emblemet vid c-stolpen? Var det den med "Svenska flaggan"? kommer inte riktigt ihåg hur det var med de första P1800.



Spännande bil, bland det lägsta jag har haft var en 264-75 med nummer 250 men det var ju flera veckors produktion bort..

Postat av: Mårten

asmtliga tre frua-prototyper finns kvar, dom hette internt 958X. en står hos volvomusset, de två andra i privat ägo, den ena ser jag ute på vift iblnad, emblemet på C-stolpen fanns på alla jensenbyggda bilar och ev en liten serie av de första 63:orna , lite oklart.

2009-11-18 @ 20:46:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback