Mer valiantnostalgi

Lite bilder från ANA och andra ställen rörande Valianter i Sverige. Valiant blev den mest sålda USA-bilen i Sverige under sextiotalet, toppåret var 1965 med 2115 sålda.

Nedan en leveransbild på just en sådan som jag till nyligen ägde, en Valiant Signet 1968. Alla svenska Valianter fick 14" fälgar, och därmed mid-size seriens navkapslar fråN Satellite-modellen. På hemmamarknaden användes fortfarande de mindre 13" fälgarna, dessutom saknar de svenska bilarna "turn signal indicators" uppepå skärmkanterna.  1968 registrerades 737 nya Valianter i Sverige.


Så här trevligt såg det ut inne i en Valiant Signet 1967. De svenska Signety-bilarna fick separata stolar, som monterades av ANA, och var av inhemsk konstruktion. 1115 Valianter såldes i Sverige detta år.


Fjällsemester 1967 Med Plymouth Valiant mellan snövallarna.


Taxi var storkunder hos ANA, här står en blandning av 63:or och 64:or och väntar på kunder.


Polisen fattade också tidigt tycke för Valianten, redan våren 1960 hade ANA byggt en prototyp för att sälja in Valiant hos ordningsmakten. Här en 61:a i polismundering.


Men först några år senare centraliserades inköpen av fordon för polisen, och från 1965 blev Valiant ryggraden i den nya fordonsflottan. Polisen blev Valiant trogna ända fram till 1974 års modell, och de sista Valianterna utrangerades så sent som runt 1980.


Idag finns bara en enda Polis-valiant bevarad, och den är av 1974 års modell.


foto: Claes Johansson,
www.klassiker.nu/ 

Kommentarer
Postat av: svensson

Svenska Valianter hade 14 tums fälgar skriver du.



Men den näst sista (näst-näst sista kanske), har inte den 13 tums? Alltså bilen med regnr W59808. Jag tyckte de hjulen såg så små ut.

Postat av: Mårten

de tidigare fick nog 13", med A-body serien 1967 och framåt däremot 14". 1972 ändrade dom av nån outgrundlig anledning bultmönster också.

2009-11-08 @ 13:49:55
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Larsson

W59808 är den andra Valianten som RPS köpte. Den ende Valianten av 1965 års modell. Gick som polisbil i Ludvika. Har själv totat ihop en artikel om polisens Valianter http://larsson-larssons.blogspot.com/2009/04/polisens-forsta-valianter.html

2009-11-08 @ 15:05:38
URL: http://larsson-larssons.blogspot.com/
Postat av: Mårten

Kan det möjligtvis vara den Valianten som fick V8 också? en eller två hade det på prov innan man körde på sexan istället.

2009-11-08 @ 15:40:46
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Larsson

V8 i polisvalianter har jag inte hört talas om - inte ens som provbil... intressant uppgift i alla fall...

2009-11-08 @ 15:57:45
URL: http://larsson-larssons.blogspot.com/
Postat av: Gert

Jag tycker mig ana en viss Valiant-abstinens sen din gamla pärla försvann ut i horisonten, hehe ?

Jag har faktiskt ägd en polis-Valiant och den kommer jag ihåg av en enda anledning: den gick aldrig sönder och gjorde inget som helst väsen av sig....den var otroligt tråkig! Är man konstig, eller?

2009-11-08 @ 18:09:26
Postat av: Mårten

Valiant kanske iten är ballaste bilen i världe, men den är faktikst trevlig. Förresten det var ju motorn från din brorsas Valle som jag hinkade i min där vid motorbytet.

2009-11-08 @ 18:20:54
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Claes Johansson

Hallå Svammelsurium!



Härliga bilder, inte minst de sista på min kompis Magnus i lånad uniform. Nej, han är inte polis trots det samlade anletsdragen. Varför jag vet detta? Jo, det är jag som har tagit bilderna.



Låt dem gärna stå kvar här, de passar ju in i sammanhanget, men för ordningens skull får du gärna sätta ut min fotobyline. upphovsrätten hör ju ändå till mig...



Mvh



Claes Johansson

fotograf

2009-11-09 @ 17:32:36
URL: http://www.klassiker.nu
Postat av: Mårten

Hej Claes, va kul. Den bilden scannade jag in för länge sen, var det Classic Motor som hade det repotaget om den kärran eller vad kommer det ifrån?



2009-11-09 @ 17:38:34
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Alf Björk

Sanning?? Var snutvalianterna trimmade? Fick upp en -70:a i 185 hur som helst. De hade i alla fall stora a-lådan TF 727, och den kraftigare bakaxeln 8 3/4.

2011-05-21 @ 18:12:57
Postat av: Mårten

nej dom var inte trimmade, men 185 helt möjligt med dom. En fd polischef i Gbg belv smått nostalgisk över min valle när jag hade skaffat den , han berätta det att när dom körde Valle, så sotade dom gärna igen vid fiskörning inne i stan, så dom brukade nån gång i månaden "dra ur" dom på den då nybyggda motorvägen upp mot Kungälv. Som han sa:

" Dom gjorde 120 på vägen upp och 180 vägen hem!"

2011-05-21 @ 19:01:56
URL: http://svammelsurium.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback