Valianter världen runt

Då man redan har valiant-abstinens får jag väl presentera en kavalkad av mindre kända Valiantmodeller.

Valiant USA i korthet, introducerad 1960, då enbart som "Valiant" 1961 och framåt som Plymouth Valiant, förutom på vissa marknades om t ex i Sverige där de såldes som Valiant by Chrysler fram till 1964. 

Valiant ersattes av Volare 1976.

I australien kom man att licensbygga Valiants tidigt, första generationen av dom där hette inte som vi är vana vid V-100 och V-200 utan Series S. Högerstyrda givetvis.



Series S ersattes 1963 av AP5, som skiljer sig markant från våra valiants i grillen. 

 

För 1965 ersattes den av AP6, här en AP-6 Wayfahrer "ute" en stil som är så typisk för Australien, ingen annanstans byggdes Valiant pickuper


I Usa introducerades "A-body" i kompaktserien för Dodge Dart/Plymouth Valiant i Australien kom dessa först att kallas "VC" Här en Valiant VC Regal VIP som var lyxigaste modellen.



VC blev VE-serien 1968 fastän man i USA slutat bygga stationsvagnar på dessa redan 1966 fortsatte man i Australien med detta ända till slutet.


Valiant VF Regal 770 från 1969 avslöjar med släktskap med Dodge Dart än Plymouth.


VG-serien från 1970-72, här en VG Pacer, ett performance package som bland annat innebar den stora 265" sexan med fyrportsförgasare.  


VH serien skiljde sig ytterligare från sin ursprungsmodell, detta är en VH Ranger 1972.


Utöver dessa så byggde man i Australien även en unik Valiant Charger, som det innan skrivits om här:
http://valiant-charger.html.

VH ersattes av VJ 1974, här en Valiant VJ Ranger XL


Och sedan VK, som denna VK Rustler "ute" från 1976, nu lades Valiant/dart ned i USA men kom ännu leva kvar ett tag i australien.


Nu hette dom Chrysler CL och CM och de sista byggdes 1981,Mitsubishi tog över Chrysler Australia och  vid den här tiden hade de gamla Chryslerkonstruktionerna börjat fasas ut till förmån för nyare mitsubishimodeller. Här är sista Charger-modellen från 1978 en Charger CL Drifter. 

  

I sydafrika hade man byggt Chryslers på licens länge och det är något oklart runt vissa modellserier men 1961-62 års valiant-syskon Dodge Lancer byggdes ett tag under namnet De Soto Rebel.

Hur som helst kom namnet Rebel att ärvas vidare och här är en sydafrikansk Valiant Rebel från 1968.



Från 1970 kom Sydafrika att tillverka Australiensika Valianter, men med egenheten att de släpade ett år efter.
En Valiant Rebel SAfari wagon från 1971.


Det fanns samtidigt en sydafrikansk Valiant Charger men den kom egendomligt nog att baseras på den amerikanska Dodge Demon-modellen.


I Kanada byggde Chrysler vid sidan av de vanliga Valiantmodellerna några tolat egna varianter under några år, man skarvade ihop Valiants front med Dodge dart bakdel, dessa bastarder kallas i allmänhet för "Varts" och gjordes 1963-1966.

1963 års kanadensiska Signet med Valiant front på Dart GT kaross.


Och 1964 års Valiant V200 cabriolet från Kanada

1965-1966 använde man hela Dodge Darts kaross med blott Plymouth emblem, detta en Valiant V200 Custom 1966.  


Söder om gränsen i Mexiko byggdes också lite egendomliga valianter, en del av dom har vi redan sett här, valiant Super Bee. http://valiant-super-bee.html

Men tidigare Valianter från mexiko gjordes i en del specialversioner med, som Valiant Acapulco, som även fanns som cab 1965-66.  


1967 fanns Acapulcon även som sedan.


Tvådörrars hardtop karossen till Valiant försvann redan 1966 på hemmaplan, men återkom 1971 med Valiant Scamp, dock fanns under tiden en hardtop Valiant i Mexico här av 1969 års modell.


Längre ner i Sydamerika byggdes det också Valiants, närmare bestämt i Argentina. 1964 års Valiant III var mest en Dodge Dart med andra emblem och lister.


1965 använde man 1964 års Dart-kaross den med för Chrysler valiant III.


Samtidigt fanns ett lyxigare utförande som kallades valiant Coronado.


Valiant III byttes mot Valiant IV för 1966 och var fortfarande en maskerad Dodge. 66:ans kaross fick hänga med ända till 1969 då hela modellprogrammet övergick till att kalla Dodgebilarna för Dodge istället för valiant.







Kommentarer
Postat av: svensson

Fett urval, najs.



Dock skulle man önska att du satte PUNKT lite oftare i dina texter. Ibland verkar det som om allt bara är skrivet på en höft, ej genomläst. Vilket är synd för SUBSTANS finns där alltid.



Det saknas lite FINISH i dina texter för att använda en produktionsterm.

Postat av: Red

Vilken strålande lektion!

2009-11-03 @ 16:40:59
URL: http://byabladet.wordpress.com/
Postat av: Larsson

Mycket intressant post! Själv är jag gammal valiantägare/-älskare (även Dodge Dart!) Blir nog till att "knycka" en bild samt länka så att om möjligt ingen missar detta...

2009-11-04 @ 18:49:20
URL: http://larsson-larssons.blogspot.com/
Postat av: Jokern/ Woodridge

Har varit sugen på en Valiant cab länge, och det skulle i så fall vara en -65:a och uppåt. Jag vet inte vilket år cabbarna slutade tillverkas, men den karossen, tycker jag är snygg i allafall.

2009-11-04 @ 20:55:13
Postat av: Mårten

Valiantcabbar växer inte på träd, dom fanns bara som cab 1963-66, byggdes inte i särsklit stora nummer. EN valle cab är tokdyr idag om man hittar nån, va nåt ruffigt lik ute på blocket för 75 lök...

2009-11-04 @ 21:05:59
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Sammy gabrielsson

Kan inte Svensson bry sig lite om bilar och fakta i stället för var punkterna skall sitta ,,.. .-./- .?

2009-11-25 @ 13:50:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback