en regnig lördag i Malmö

jag blev medbjuden av det roliga gänger runt SHRA Borås att åka ner till eventet "Winternationals" som hölls förra helgen på Meca-banan i malmö.  Kruxet för mig som utsocknes var att bussen avgick 06:00, från Borås...

Men det var det värt, avfärd 06:00, vid sådär 06:15 hördes den första ölburken öppnas, standarden vart satt.
Brolle & co håller ställningarna på övervåningen i bussen, något lungare var det på nedre plan. Efter landskrona åkte vi in i den största snutkontroll jag sett, 50 poliser på rad med blåsmojänger!
Väl på Meca då? Jo... det var tämligen liten chans denna dag att få se någon dragracing alls, tidvisa regnskurar gjorde livet surt för banpersonalen, och så höll det på hela dagen, tyvärr.
   
   

Så det böev till att strosa runt och kolla på blöta racerbilar, så fort det sprack upp det minsta kom sämskinnen fram, för att i nsäta stund som synes brytas av en regnskur. Tre stora sopmaskiner körde skytteltrafik på banan utifall att, men förgäves. All heder åt de tappra i SRIF för att de höll optimismen uppe in i det sista, strakt kämpat, och trots vädret avr det inga sura miner i depån, racers har vart med förut och vet att så här är det ibland.

Det bästa med dåligt väder är att man får iallfall bra läktarplatser som tröst. Lite vrål och dån blev det ändå, då det varmkördes emellanåt i depån, här Rimbert Wahlströms Pro-Mod Dart. Mekaniker med motoröra Micke Malmgren med crew var på plats för test n' tune med sin Pro Stock, en väldigt spännande klass där man krigar på tusendelar, 0-340km/h på lite över sex sekunder på vanlig regularbensin utan överladdning är imponerande. Jukka Kiskinen från Borås kör Top Doorslammer, och syns här övervaka varmkörningen.
    
   
Inte helt förvånande står även samma Jukka som kvaletta i föregående kvälls ölhävartävling... Mycket konstigt har man sett i dragracedepåer under årens lopp, men aldrig förut dikesgrävning, Janne hjälper MDRF-gänget att leda bort massa blött då Ritsesons hade översvämming på sin depåplats. Bekanta från Vårgårda motorklubb passar på att skruva på Camaron de få stunder solen tittade fram, och den längsta repan som vi såg köras denna lördag var när Alexandra körde upp sin Ford Capri på trailern...


Vad som gör dragracing så kul är den stora blandningen av ekipage. Det finns många idéer om hur man skall åka fort och vi har nog inte sett det sista än. Från Danmark kom denna sanslösa tingest med nytt tänkande. Toyota Starlet med hysterisk fyrcylindrig motor, dubbelturbo och framhjulsdrift. Mer traditionellt, Pro-mod baserad på Chevrolet Impala '58:a. Närmare "pure stock" med en Dodge från 1964, dessa trimmades redan som nya för dragracing, och än idag gillar folk det gamla standard stuket. Ett kul återseende var team Jetstar racing och deras stora gula Oldsmobile Jetstar, som nu kör med en dieselmotor under huven.
   
   
Altered kallas dessa kärror som vi ser här varmköra i duggregnet, resten av gänget lokaliserade öltältet relativt fort, vi var runt 35 personer på plats, vilket var majoritetn av hela publiken denna dag. Mer underligheter i konten att åka fort, denna roadster är från början en både förlängd och breddad Lotus Elan. Chevrolet S-10 pickupen har jag sett förut och är ett riktigt snyggt bygge, nu kör man med liten 301" smallblock som matas av rejäla turboaggregat som sitter i flaket bak.

Så var denna dag slut och en tidigarelagd hemfärd vid 8-tiden på kvällen, det blev en lång men fantastiskt kul dag med SHRA Borås iallfall, och ja jag skall betala medlemsavgiften , aaj, ja, jag lovar, aaajjj Brolle, ja jag skall gå m-AJJAJ-ed i klubben, AJJ , jag lovar, sluta nu Brolle, Aajj.



Kommentarer
Postat av: Brolle SR

att du va så kittlig d visste ja inte men att byta ut hi hi hi mot aj aj aj d va elakt=)

2009-09-12 @ 12:01:31
Postat av: Peter Kampf

Kul resa verkar det som! Var där jag med. Jag kom precis efter regnet och en del banpreppande på söndan. Fast fredag kväll var bäst med race i skymning och grym burgare!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback