Finaltorsdag på Gräfsnäs

Nu var det så dags för årets sista träff i det fina Gräfsnäs slottspark, och troligen en rekordkväll också, för det blev trångt på alla utrymmen.

In i parken en Peugeot 202 med sina egendomliga gula lyktor bakom grillen som ger ett spöklikt intryck i den dunkla allén. Peugeot 202 byggdes 1939 till 1948 och känns lätt igen på detta märkliga lyktarrangemang.



Nästan spöklik, i bemärkelsen att den egentligen inte borde finnas kvar. Chevy II 300 hette snikigaste Chevroleten 1962, med sexa, svensksåld bil som överlevt i vårt klimat och bilkultur i orört skick.   


Spökbil? Ja nästan lika sällsynt som ett spöke iallfall, SAAB Sonett bygdes bara i sex exemplar, Alla finns bevarade men bara två i världen finns i privat ägo, detta är den ena av dom.  


Lite anämt amerikansk, ChryslerNew Yorker från 1957, detta år kunde man få enkla eller dubbla lampor beroende på lagstiftning i respektvite delstat. Den fina Packard-coupén med en sällsam bakgrund har vi stött på tidigare här: packat-och-packarder-pa-naas.html. Corvetter på rad, närmast en fin 1964 coupé. De Soto Fireflite från 1956 är en ovanlig specialmodell, senare hälften av modellåret fanns det en extrautrustad Firedomme Seville att tillgå, vilket detta är.
   
   
Mer utdöda märken, Studebaker Champion cab från 1949. Thord hade med sig hela garaget till Gräfsnäs, sin fina Dodge Cystom Royal Lancer från 1955 och Valiant Signet 64:an. Cadillacs tidigare femtiotalare ser vi itne så mycket av men här är iallfall en Coupe De ville från 1951.

Buick Super De Luxe var en specialmodell som bara fanns två eller 4 dörrars. 1951 byggde man hela 92000 sedaner men bara 1500 sådana här 2 door Sedanet i den modellserien. Triss i sextiotreor, inte mindre än tre Chevrolet Impala cabbar från 1963 fanns på plats, den röda är dessutom en SS cab.  
   
   
Lite äldre vagnar, Ford model A 1930, och Vesas tuffa turbobetsyckade rod som ursprungligen är en Chevrolet årgång 1930. Till höger just en likadan Chevrolet , 1929 årsmodell i originalskick. Och några decennier framåt, Pontiac Firebird cab från 1969.

Ännu en udda triss, tre stycken Triumph TR7 i rad är inte heller ofta man ser, modellen som var Triumphs sista egna konstruktion byggdes 1975-81, sen ägnade man sig ett par är med att klistra dekaler på Hondabilar innan det anrika Triumph försvann 1984. Englands folkbil nummer ett var Ford Anglia, denna är från 1951, när nya Anglia presenterades 1954 så forsatte man bygga den föråldrade gammel-Anglian under namnet Popular ända fram till 1959. Och hur diversierat det kan bli i modellfloran kan illustreras med nästa två Roverbilar som också fanns samtidigt som Anglia. series P4 introducerades 1949 och byggdes med små förändringar fram till 1964, den blåa är en P4/75 från 1957. 1958 kom den modernare P5, som kom att överleva ända fram till 1973, denna gråa är just av sista årsmodellen.  
Mer om Rovers P-serier här: rovers-forsvunna-p.html
   
   
Triumph Spitfire en annan brittisk långkörare åren 1962-80, denna från 1973. Rally-triumph, en 2000 Saloon från 1965 i tävlingsmundering. Ford Cortina som efterträdde Anglia är vi idag mest vana att se som trimmad GT version som den röda 66:an är, men Cortina var ju en folkbil så de tamare standardversionerna var vanligast på vägarna. Numer är förhållandena omvända, GT-bilarna har tagits tillvara på medan som den här vita stationsvagnen idag är ytterst sällsynt.

Både små och vuxna barn trivs bra på Gräfsnäs.


Mängden motorcyklar är också stor, mestadels engelskt och äldst var denna charmiga Indian Scout från 1922.


Och en del besökare tog sig dit sjövägen, en traditionell kyrkobåt lade till vid Antens norra strand.



Övriga bilder från denna trevliga och mångfaldiga torsdagskväll finns i galleriet på:
http://www.facebook.com/album.php?aid=31154&id=1781746353&l=338aff875a

Kommentarer
Postat av: Anna T

Mycket fint att titta på där... :)

Gillade ungens lilla lådbil!

2010-08-18 @ 19:43:32
Postat av: jeepsventa

Som vanligt mkt. trevliga bilder !!

Triumph 2000 har jag själv för många ..... mycket roliga bilar !!

mvh Håkan /Lundgrens i Bollebygd !

Postat av: mikael th

http://www.cardomain.com/ride/340096/5

Hej! jag vet inte hur det är lämpligast att kontakta dig om tips, du får säkert många och hittar mycket själv.

Hittade ingen e-mail så jag sänder en här.

2010-09-14 @ 18:54:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback