Svep i sextiotalet

Mer från prototypverkstaden, sextiotalets vassare formspråk stod inte direkt i kontrast utan var en naturlig fortsättning av femtiotalets former som gått från rundat och bulligt till mer utdraget och bredare med tiden.  En sak som dock försvan i femtiotalet var fastback-karossen, eller sedanette som en del tillverkare kallade den. Detta kom dock att få en revival i den nya eran.

1962 var det tänkt att uppdatera Volkswagens Karmann Ghia, detta kom inte att göras utan den gamla designen från 1954 fick hänga kvar ända till slutet 1974, dock kom man att introducera en ny Ghia parallellt, med striktare formgivning, fast den kom ändå i skymundan mot originalet. Den här stilstudien från 1962 kom dock delvis gå igen när Volkswagen Brasilien byggde en egen Karmann Ghia med tillnamnet TC åren 1970-76.  


Häromåret presenterade Porsche sin första fördörrars sportsedan Panamera, men redan 1962 skissade Ghia på en fyrdörrars Porsche som skulle se ut såhär.


Tatra 603 liknade ingenting annat, 1963 föreslogs den här nya lägre karossen för den modellen men man lät ändå den gamla modellen förbli ända tills den avlöstes av den Vignale-designade 613 som kom 1973.


1963 gjorde Ghia denna "Clan" på Ford Falcon, men stannade vid att vara en "show car" mer än en prototyp med tanke att sättas i produktion.


Rambler Tarpon byggdes på den lilla American-modellen 1964, i produktion kom dock den större Classic att användas då den presenterades som Rambler Marlin, mer om den här:
de-forgatna-del-7-marlin.html



Carbodies, karosstillverkaren som även gjorde karosserna till de berömda london Taxi-bilarna byggde denna Triumph 2000 med fastback 1965 men resultatet ansågs inte värt en uppföljning.


Fissore byggde en Volvo P1800-fastback 1966. den har tidigare varit med här mer-projekt.html.


ADO17 var BMC:s samlade namn för designen runt den större Austin/Morris 1800-2200 serien som sågs 1964. Allmänheten kom dock mest att kalla den för "the landcrab".  1966 tog man fram en prototyp till en slags halvkombi/stationsvagn som dock aldrig kom att bli mer av än denna enda vagn.  


Ford i Australien byggde vid sidan av sina egna modeller även Cortinan på licens, 1966 tog man fram två fastback-Cortinor för den inhemska marknaden, en tvådörrars. 


Och en fyrdörrars men ingetdera kom i produktion.


1966 hade Alvis inte långt kvar i sin nisch med exklusiva coupéer, men i ett sista ryck gjordes denna "Gladys". Alvis hade vid den här tiden samarbete med Graber i Schweiz som byggde små serier åt Alvis, denna är ritad av Graber men Radford hemma i england stod för byggandet av specialaren Gladys.   


1966 hade även BMW premiär för sin lilla sportiga /02 coupé, Baur som annars gjorde karossdelar och cabrioleter åt BMW tog fram denna snitsiga 1600-2 med sportigare taklutning på försök.


TVR Tina visades 1966 i både som coupe och roadster, denna modernt formgivna sportbil byggde på Hillman Imp med motorn bak och ritades av Trevor Fiore. Det var tänkt att den skulle gå i prodution 1968 men TVR kom på obestånd och det blev inget mer av Tina.


1967 byggde Italsuisse en fastback på nya Peugeot 204.


den lilla karossverkstaden Wender byggde ett par stycken Opel Kapitän fastbacks runt 1969 på uppdrag av tysk television, mer funktionellt än vackert...  


En liten avstickare in i 70-talet, Heuliez gjorde den här snitisiga Simca 1501 coupén 1971


70-talets design för England stod klar 1969, Morris nya volymmodell Marina presenterades 1971 och skiljde sig bara i små detaljer från denna bil.


Kommentarer
Postat av: Larsson

Fula bilar men fina bilder ;-)

Postat av: jeepsventa

Carbodies bygde ju även den ordinarie Triumph estaten , jag har en av 13 importerade till sverige !

2010-12-30 @ 22:49:55
URL: http://s834.photobucket.com/home/jeepsventa

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback