vågor och våghalsighet med Eugene Ely

Idag är start och landning från fartyg är sedan länge vardagsmat för marinpiloter världen över, men för snart hundra år sen var själva idéen exceptionell. 

Men frågan väcktes redan 1910 av Kapten Washington I. Chambers i amerikanska flottan som träffade ett par flygare i New York för att lägga fram idén. Eugene Ely var redan då provflygare åt Curtiss och kom att åta sig uppdraget. Lyfta med ett flygplan från däcket på en för ändamålet ombyggd kryssare. 

Den 14:e November 1910 genofördes försöket på Elizabeth River, Georgia från USS Birmingham som hade iordningställts med ett trädäck, blott 57 fot långt men med fem gradesrs lutning neråt/framåt. Man fick dock ankra och vänta ut vädret till Ely kunde genomföra den historiska starten på eftermiddagen
 

Priovflygninge var ytterst nära att misslyckas, Elys Curtiss-plan nuddade vid vattnet, men tog sig upp igen, dock med skadad propeller, Ely kunde inte simma utan satte kurs direkt mot land och landade vid Willoughby efter fem minuters flygning med det skadade planet.


Kapten Chambers var imponerad och flygningen skapade sensation. Nu kom nästa uppdrag för Ely, att landa ett plan ombord på ett fartyg. För detta användes istället slagskeppet USS Pennsylvania som var stationerad i Stilla Havet. Redan i januari 1911 hade man färdigställt ett provosoriskt däck på fartyget och den 18:e samma månad skulle man genoföra flygningen i SAn Fransisco Bay.

Ely gjorde iordning sitt Curtiss-plan och lyfte på förmiddagen från från kapplöpningsbanan Tanforan och satte kurs mot det ankrade USS Pennsylvania.


efter två rundflygningar så bestämde sig Ely för att landa planet, trots medvind. På rampen hade man satt upp en barriär ifall planet inte skulle bromsas in. Dessutom hade man försett planet med krok och på däcket satt rep surrade i sandsäckar för att bromsa det lätta planet, detta system är samma idé som används än idag och det fungerade för det lätta planet.


En lättad Eugene Ely på Pennsylvanias däck efter landningen.



Senare på eftermiddagen så gjordes planet iordning för start, och lyfte från USS Pennsylvanias fördäck.


En bragd som fick stort genomslag i flottan, ganska snart efter bedriften började man utbilda piloter både till sjöss och på land för arméns räkning. Ely var med i inledningsskedet under 1911 att utbilda armépiloter men kom att fortsätta vara upptagen med provflygningar och luftshower över hela USA, fram till det han omkom under en sådan uppvising i Macon, Georgia i Oktober samma år.

                                    Eugene Ely, 1886-1911.




Kommentarer
Postat av: Red

Intressant!

Postat av: Krille

Mycket! Å Eugene blev bara 25 år...

2010-01-28 @ 23:10:22
URL: http://krilleannas.privatsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback