En dag på Moholm

Utanför Moholm, vänster efter Ingenstans och strax bortom Ingenting ligger ett av kronans gamla nedlagda reservflygfält, alltså ett perfekt ställe för högljudda aktiviteter, som dragracing.



På denna tävling var det ett minst sagt blandat startfält,  test n'tune gällde mest för allt från gatbilar till Super Smallblock-kärror som ovan. "All-in" så att säga, utan klassindelning, för sedan avslutades dagen med tävling i form av bracket-stege med prispengar i potten. Kul, anspråkslöst och väldigt mycket körning för de deltagande.
  
Juhani från Borås tidigt ute med sin Camaro mot upp-liningen. Tjörn-Lef justerar ltie på sin Camaro. Avslappnade racers från Göteborg, Syclone-Robban tar det lugnt i depån. Mer körsunga Göteborgare, Andeers Bostic Envall, Impala, familj och team var på plats redan kvällen före.  
   
   
Några bilar som det snackades mycket om i depån, Välbyggd Mustang, hög finish och jättekompressor genom huven. Och ännu mer uppmärksamhet tilldrog sig runt Niklas Enanders trimmade tvåtakts-SAAB. Ruffig Mercedes från tidigt femtiotal i ladugårdsfyndskick har fått Chrysler smallblock inplanterad, skall bytas mot tyngre doningar vad det lider. Och ett par ekipage, däribland denna Pontiac 48:an anlände ända från Åland. 

I uppliningen , Triumph Herald som går under namnet Harald Hedning, Chevrolet Chevelle från 1965 och Bostics Impala SS, tre olika sätt att åka fort alltså. Sen hittar vi Alexandra Jeppson vid en nyare Thunderbird, Alexandra har kört dragrace i många år och nu skall lillasyster Rosalinn skolas in i sporten. Syclonen på startlinjen, man siktade på att köra under nio sekudner denna dag, men snabbaste tid blev 9,09 med lastbilen, vilket ändå är mycket respektabelt.
   
   
Harald Hedning-heralden på startplattan, och Chevellen likaså. Bostic bjuder på långa burnisar, Impalan gick skapligt men hade dock inte alla hästarna hemma denna dag. Men den höll iallfall. Ännu en Göteborgs-Cheva, Kaj med den tuffa 57:an dök upp också. 

Antikrundan, Mercan har hittat något jämngammalt att ställa upp emot, en Dodge från 1948.
 

Burnande blåa bilar, Toyota Corolla från 1981, diskret yttre med mycket avancerat under skalet lurar många. Mustanger såklart, kompressor-Mussen igen och välkänd profil från Götet, "Spenat" Henrysson i ny racerbil som ju även vistats här:http://smafuktig-lordag-pa-vargarda.html Jens-Peter och Johan Johansson från Uddevalla på väg mot start också med Mustang.
   
   
Stalltips för Mustanger, MDRF-gänget får tips och trix från erfarne Ford-åkaren Johan. Mekvänligt under huven på Chevelle-skåpet, som syns i uppliningen  brevid Niklas SAAB. Nej den burnar inte, men det ryker minst lika mycket när tvåtaktarn drar iväg på högsta varv. 

Välfyllt fikabord hos Envalls. Välfyllt bord som alltid, tackar så mycket för kaffe och tilltugg!


Kärnpunkten i dragracing är inte vrålande motorer och rykande däck utan den ligger mer här, i depån med fikabordet. Dragracing är en öppen sport, för både deltagare och publik. Den sociala andan är viktig, här tävlar man inte bara mot varann, utan stundom hjälps åt med tips, verktyg, delar och övrigt för att få saker och ting att gå lite bätttre och lite snabbare. Detta förhållningsätt genomsyrar vår sport, och fikabordet.


Kommentarer
Postat av: svensson

Tänkte bara på termen "reservflygfält"... "Krigsbas" är väl det korrekta ordet. Dvs en bas ute i buschen som används/användes i krig. Och under övningar.

Postat av: Totte_skara

Numera inte flygfält alls.. utan avlyst och endast en bit asfalt som råkar vara rak nog att gasa på.

Privat ägd =)

2010-07-25 @ 17:27:39
URL: http://www.smokingtire.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback