Hemfärd med troll och slussar

Hemfärden från Skillingmark är en distans som brukar ta sådär fyra timmar normalt sett, för mig tar det 9-10 timmar... 

Men först våffelfrukost på Bruksgården i Skillingsfors. 
 

Och bland andra eskapader så blev det denna gången en titt in till Järnskogs hembygdsmuseum, där man bladn annat kan besöka en geniun lantandel, och bondgård från mitten 1800-talet.  http://www.jarnskog.com/

                            

Men deras mest intressanta utställning är beredskapsmuseet. Det här är gränstrakter och trafiken mellan det tyskockuperade Norge och neutrala Sverige var lika livlig som hemlig. Här finns mycket från tiden bevarat i form av materiel bilder och inte minst berättelser.
   

Från Koppom och Järnskog vidare mot Årjäng, man kan inte köra genom den här delen av Värmland utan att stanna till och hälsa på Årjängstrollet. Nu har han dock bytt adress och återfinns utanför det nybyggda hotellet sen ett tag tillbaka, då torget där han bodde innan längre ner i stan inte finns längre. Trollet uppfördes i Årjäng 1972 och kom att fungera som både estrad och turistbyrå på torget under många år.


Och sedan passerar man Dalslands kanal och då  med vägen över  det vackra och speciella Håverud med sin märkliga akvedukt.


Och en annan anhalt med vattenanknytning och slussar är ju Trollhättan. För på onsdagkvällar är det fordonsträff i det vackra slussområdet. Denna tillställning besökten även förra hemfärden från Värmlandsskogarna 2008/august/slusstraff-i-trollhattan.html



Lite mindre välbesökt än förra gången jag var där, då de flesta ekipage ens fick plats, och jag själv blev "instängd" med bilen tills efter klockan nio på kvällen.... 

Men ändå, en trevlig uppslutning med fordon i fin miljö och en strålande sommarkväll. 

Trevligt engelskt sportigt på plats, Jaguar XJ-S från 1988 och in rullar föregångaren, Jaguar E-type. MGA byggdes åren 1955-62, Morgans traditionella modell började byggas redan 1938 och görs ännu. Denna är som XJ-S:en från 1988.
   
  
Och lite amerikanskt, Buick LImited från 1958 var Buicks toppmodell, med bara 839 sådana här cabrioleter byggda gör den till en av de mest eftrertraktade modellerna idag. Mercury Monterey cab från 1959 är inte helelr särskilt vanlig med 4472 gjorda. Buick Special från 1941 och en tio år nyare Oldsmobile 98 cab från 1951. 

Engelsk elegans, Alvis TC21 från 1951 är en raritet. Enda franska fordonet som skymtade denna onsdag var den här Citroen D Super. Kombis årgång 1967, Vår välbekanta Amazon och en riktigt ovanlig sak, en rysk Volga M22 från samma år. En av två Volgas på plats bara det en exceptionell företeelse.   
   
   
Lincoln Continental 1958 är kolossal, mer modest lyx från Europa i form av en Opel Kapitän 1959. Chryser Saratoga också från 1959 och den andra Volgan, en M21 sedan från 1966

Ett revligt initiativ av en lokal verkstad var att rohdins.nu/index.asp hade tagit med ett gäng bilar att visa upp, Rohdins pysslar alltså med Bentley och Rolls Royce. 

Eanstående magnifik, en Phantom III coupe från 1937 med kaross från inskip.htm 


   
Två eleganta Bentley S1 från femtiotalet och lite modernare linjer från Crewe som en Cornische coupe 1981 års modell. Coupén fanns åren 1971-82 och byggdes totalt i bara 1100 exemplar. Och mer från Rohdins drömverkstad en Silver Spur årgång 1996. 

Brittiskt i mini format, MG Midget är så små att man nästan snubblar på dom, den här från 1961. Buick 1960 är detso mer välväxt, detta en Invicta. Italienska sportvagnsfärgerna försvarades i Trollhättan denna kväll med De Tomaso Pantera och en Alfa Romeo Spider från 1983.
   
   
Folkligt från orten SAAB:ar såklart, här en 92B från 1956. Och folkigt från Italien, Fiat 1100 från 1959. Bland de äldre vagnarna på plats var denna Volvo PV654 från 1933 och en stor Opel Admiral från 1939, detta ska vara den enda Admiral tourern i landet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback