Lyx och Oryx på kajen.

Det finns en del bilar i trakten vars existens man känner till, spökbilar, de är mycket sällsynt att dom visar sig ute. Oryxen är ett sådan väsen, sist jag såg den var fem år sen och den har inte varit ute i dagsljus sedan dess.


Oryx-bilarna byggdes i Berlin mellan 1907-22 och var aldrig något vidare känt märke ens i sin samtid. En konventionellt uppbyggd vagn med så kallad monobloc-motor. 
Vevhuset är alltså separat, och det ganska grovyxade blocket är inget motorblock i egentlig mening utan en vatten mantel. I denna sitter lösa cylinderfoder som tätas upptill av manteln, och gängade frästa kopparmuttrar som håller tändstift samt tillsluter för ventiler och stötstänger för det är en sidventilsmotor. Instrumenteringen är lättöverskådlig... 
På fotsteget sitter en låda som egentligen är ett litet gasverk, här tillsätts kalciumkarbid till vatten som bildar acetylengas som leds ut i tunna rör till lamporna. Tände gjorde man genom att öppna glaset och tända gasen med tändsticka.
                          
  
Denna Oryx är från 1914 och har gått i samma familj sen den var ny.


Lite flärd och lyx, denna Simca 8 roadster från 1952 var också ett återseende, för en hel del år sen var den vinröd, nu är den renoverad igen och denna gång i vitt med blå inredning. Dessa vackra roadsters fick karosser från facel Metallon och runt 3000 skall ha byggts, av dessa existerar bara en handfull idag .


Samma Simca anno 2003: http://www.cardatabase.net/search/photo_search.php?id=00007914

Rolls Royce är synonymt med ordet lyx, här en Silver Cloud från 1961 som andas klassisk elegans. I USA symboliserades status med Cadillac, 1958 kostade en sådan här coupe 5231 dollar.  En annan dyring och en ganska sällsynt sådan från 1959, Chrysler byggde bara 556 sådana här New Yorker cabbar det året, prislappen var $4875. Le Sabre var Buicks billigaste full-size modell 1961 och kostade $3228, för den lyxigare Electran fick man lägga på hela 1100 dollar.
   
   
Citroen DS var en prestigemodell, även om man gjorde lite enklare versioner på densamma som ID och här efterföljaren D Special 1975. Dyr svensk på sin tid var den sällsynta Volvo Amazon 123GT. Rover P4/100 från 1962 var en robust och beprövad konstruktion som presenterades redan 1949 som en modell i övre mellanklassen. lyxsport, Austin-Healey var potenta och välbyggda sportbilar. modell 3000 med sexa på 132 hästkrafter kostade 1960 runt 17000 kronor hos svenska återförsäljare att jämföra  med en MGA som kostade c:a 12000.

Vad passar bättre i marin miljö än en Buick Riviera "boattail" som dessa modeller mellan 1971-73 kallades med sin utpräglat spetsiga akter. Värst stackden ut 1971, för att gradvis krympa, detta är en 72:a.


Riviera var Buicks dyraste modell, 5200 dollar kostade den 1972 och var en rymlig sportcoupé med goda prestanda, en GT-bil i princip.

Kommentarer
Postat av: The StarChief

gillar jagaren Småland i bakgrunden som jag tjänsgjort på.

Postat av: Anonym

Oryx Super!!!

2011-09-24 @ 13:13:25
Postat av: Stefan

Hejs!

Eftersom jag är ägare till den röda Rivieran som du "fångat" så fint vill jag bara göra en liten "rättelse" till din kommentar.Karossformen på -71 och -72 är densamma. Det som skiljer är frontens utseende (stötfångare & grill) och att 71:an har gälar på bagageluckan. Däremot börjar formen ändras till 73-års modell!

Hälsningar Stefan

2012-03-22 @ 13:26:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback