traktorer och trevligheter på Magnor.

dagen efter lysekilsbesöket var det dags för nästa arrangemang på listan, Veterandagerne på Magnor. En träff som hålls vartannat år på Magnor travbana, och förra gånget evenemanget hölls finns lite om här:
en-morsom-dag-i-magnor.html

Det är alltså en stor utställning och marknad för fordon av alla dess slag, fast tonvikten ligger just på lastbilar, bussar, traktorer och jordbruksmateriel från förr. Och det är inte någon motorklubb som arrangerar detta utan Lions Club, Eidskog. 

I dom här trakterna har skogsbruket varit den huvudsakliga födkroken genom århundraden, och timmerhantering var lite av ett tema på årets upplaga av Veterandagerne. Här lastas en Bedford från 1951 på det sätt man lastade timmer då.  


Och Scania 140 Super, nylastad.


Ford model A phaeton rullar in, i bakgrunden en mobil ångmaskin av engelskt ursprun från 1860-talet. Här demonstreras hur en Trygg tändkulemotor från 1914 skall dras igång, en tung uppgift som synes. Märklig hybrid, en Lanz Bulldog med personbilssliknande kaross årsmodell 1941, dessa kallades Bulldog Express. Bulldogen drivs av en jättelik encylindrig liggande tändkulemotor med en slagvolym på 11 liter! Lokala Brannvesenet visade upp två gamla trotjänare, Dodge och International Harvester.
   
   
Krigare finns det gott om i Norge här ett gäng med tunga Dodge och Dimond T-lastbilar och ett par Willys Jeepar som det kördes friskt med på travbanan. Scania turistbuss dundrar förbi, och två ovanliga österrikare rullar in, Steyr-lastbilar, modell 480 respektive 586, tror knappast vi sett Steyrs i nån större utsträckning i Sverige, och det är sånt som gör Magnor så extra kul. 

Och så bjöds det på spontan traktordragracing. Fordson model N från 30-talet i vänsterfil hade fått trycket uppskrivat och vrålade förbi i nästan 100 blås! fordonet i högerfil är en Agria från 1962.


Röda traktorer, två Steyr modell 80 och storebror 180, nästa röda tingest är en brittisk Nuffield från 1966, Nuffield var Austin/Morris traktordivision. Och två rödingar med sportbilsanknytning, Porsche Junior från 1951 och David BrownCropmaster från 1951, David Brown ägde även Aston Martin och därefter har dom sedan dess modellbeteckningarna "DB"    
   
   
Bukh var en dansk traktor, tillverkningen upphörde 1968. Volvo-BM är välbekanta svenska saker,och var av hävd alltid lackade i rött. BM470 från 1966 följt av den större BM810. Amerikansk Derring-Farmall model H är från 1940.

Gröna traktorer. MAN känner vi främst till som lastbilar men även jordbruksmaskiner är en stor verksamhet för dom, här en MAN AS325 från 1948. Magirus-Deutz också känd lastbilstillverkare gjorde även fina traktorer som denna D40S. Deutz gick ihop med Glöckner och Humboldt på 30-talet, sedermera gick denna firma ihop med Magirus och bildade Magirus-Deutz. Numer är Deutz ameriksnkt under namnet Deutz-Allis. Men vid sidan om detta har det även gjorts fordon som enbart bar Deutz namn som denna traktor från 1951.    
   
   
Oliver Standard 70 från 1947 från USA och nästa lilla käcka sak är en Schweizisk Rapid från 1960. Bolinder-Munktells traktorer var alltid gröna innan sammangåendet med Volvo då dom blev röda. Dessa glada flickor åker på en BM25 från 1956. John Deere har alltid vart gröna och är så än idag. Såhär snyggt och funktionellt ser det ut i cockpiten på en model D från 1948.  

Fords traktorer är per paritet blåa, denna fyhjulsdrivna bjässe är en 954 Super six från 1968. SAmtida konkurrent, Massey-Ferguson 1150.  Nästa lattjo fordon tillvekades också av Massey-ferguson, Ski-Whiz 400 är en liten sportig snöskooter från 1971. Snow-Trac var en framgångsrik svensk skapalse tillverkades mellan 1957-81 mer ifno om dessa på www.snow-trac.com/
   
   
Mercedeslastbilar verkar varit mer förekommande i Norge än hemma, denna 1413 var en av många på Magnor. Volvo är ju givetvis stort även i Norge här en F88 från 1968,. MAN-Büssing däremot har vi inte sett så mycket av på avenska vägar, denna är från 1977. Kortnosade Scania 50 Super från 1964, en modell vi annars brukar kalla Scania skak-fyra.... 

Lastbilarnas konung, Peterbilt 359, av någon anledning verkar dessa tunga amerikanska trucks vara mycket lättare att importera och registrerra i Norge än hoss oss.  


Moppar på Magnor, Zudapp KS50GTS tror jag inte salufördes i sverige. Norska Tempo hade produktion Sandenes här är några av deras modeller, Trygg i förgrunden och ett par Panter i bakgrunden. En sådan här lathund är inte fel att ha i trafiken ibland, sitter på tanken tillen Tempo Corvette. Atlanta var också ett morskt mc-märke, dessa byggdes åren 1927-29.
   
   
Personbilar är det också gott om, in rullar en Terraplane model KU från 1934, ett idag relativt okänt märke. Ford Mustang årgång 1967 är desto mer bekant, likaså rivalen Chevrolet Camaro här från 1969. Och en fin tidig Volvo P1800 från 1961.

Armstrong Siddeley Star Sapphire, ett mäktigt namn på en mäktig bil, denna från 1953. Excalibur tillhör inte heller vanligheterna, denna SS Phaeton är från 1967. 33 stycken byggdes och just denna var den enda som levererades med Chevrtol 427" motor. Ford Thames minibuss från 1964 är inte heller nån särskilt vanlig syn. Likaså första serien av Ford Anglia som byggdes 1939-48, denna av sista årgången innan den mer bekanta serie 2 tog vid.  
   
   
Lite äldre vagnar på plats, Dodge 1928 från Sverige, den blåa coupén är en Oakland från 1929, märket gick i graven 1931, men några år före dess hade manlanserat ett syskonmärke som är mer välkänt, nämligen Pontiac, och just en sådan tourer från 1930står nåst i raden. Ett annat märke som inte finns bland oss länge är Studebaker, detta en model 53 Landau sedan från 1930. model 53 härstammade från det kortlivade märket Erskine som lades ner och de sista vagnarna 1930 blev Studebakers istället.

Några år äldre, denna Fiat 503 är från 1926. Mer sentida fordon, Oldsmobile 98 från 1959 och en rysk Volga M21 från 1966 och en tuff Dodge Challenger från 1971.
   
   
Här står en av de ganska ovanliga Amazon GT i blänkande rött, Ford Escort Mexico var en tuff bil i samma katergori. Sport på amerikanska, Chevrolet Corvette med 427" motor från 1967 det gröna höghuset brevid är en Plymouth Roadking från 1940. Lyxglidare med sportbilsamibitioner, Buick Riviera, denna från 1970 en årsmodell av dessa som inte är särdeles populär.

Och så tuffar en av de charmiga Lanz Bulldog förbi, charmen med Magnor är att utställningen inte är statisk, det körs flitigt runt med diverse maskiner och redskap både på området, marknaden  och runt den stora travslingan.


Och en svensk Chevrolet-55 kryssar runt bland traktorer, grävare och catepillars, aktiviteten är stor och blandad, Magnor besöks gärna igen nästa gång det hålls 2012.    


För mer utförligt bildgalleri, se:
 http://www.facebook.com/album.php?aid=26940&id=1781746353&l=27dcc12201



Kommentarer
Postat av: Moppe-rejsarn

Oj här var det mycket intressant!



Man-Büssing visste jag inte om att det fanns, trodde de bara gick upp i Man och försvann. Undrar om den hade förkammardiesel som Büssing var kända för.



Jo varför det förut inte har gått att regga in en stor US truck. Problemet var slagprovet på hytten som krävs i Sverige av Arbetsmiljöverket. Jänke-hytterna är bara aluminium och plast för att spara på vikten.



Fast jag tror att det går sedan något år att få dispens om den inte ska gå i yrkesmässig trafik.



En annan detalj som funkar dåligt i Sverige med lite äldre US-trucks är att de ofta saknade broms på framaxeln. De tunga grabbarna tyckte att det var livsfarligt med frambromsar, man tappar ju styrningen om man bromsar så att framhjulen låsesr :-)

2010-07-06 @ 22:05:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback