James Young - The other works.


James Youngs karossverkstad på London Road, Bromley, skylten säger att verksamheten grundades 1860, men det officiella året sägs dock vara 1863.

1908 byggde man de första bilkarosserna, 1911-12 gjorde man ungefär ett dussin karosser på importerade Hudson-chassin. Den här type av högbyggda coupékarosser med fast ruta och fällbart tak kallas ofta för "Doctors coupe"



Beverley-Barnes var ett föga känt eller framgångsrikt märke, 1924 gjorde James Young en eller ett par av karosserna till dessa, många kan det iallfall inte blivit för under märkets existens 1924-31 sattes troligen högst 15 bilar ihop.


Sunbeam var ett märke James Young byggde karsser åt mer regelbundet , här en Sunbeam 25HP med kaross i Weymann-stil.


Importbilar var en annan marknad som relativt ofta fick James Young-karosser i england, främst Alfa romeo. Tre fina exempel från 1929-30 alla på Alfas mindre 6C/1750 chassi.






Även en hel del Bugattis kläddes i James Youngs kreationer med under 30-talet.
 Type 49 coupe 1934.


Type 57 cabriolet också från 1934.


Och en smäcker Airline-coupe byggd 1934 också den på type 57 .


Type 57 var Bugattis storsäljare, type 57C var den kompressormatade versionen och just den här 57C coupén byggdes av James Young 1939, på chassi #57787 åt William P. Harges. Bugattis agentur i England sköttes av Jack Barclay Ltd, som ju vid den här tiden ägde James Young, och även Rolls Royce.
 


Invändigt höll man högsta standard av omissigenkännligt brittiskt snitt.


Trots att det är en coupé så är baksätet rymligt och inbjudande.  


Bilen kom att kallas "Charmaine" och bytte ägare i rask takt under ett par år, innan den hamnade på isle of Man. Numera finns bilen i USA.

Andra inhemska märken som fick James young karosser var till stor del Talbot, som denna sportiga cabriolet, benämnd Talbot 105 från 1934.  


Även ett par Daimler försågs med deras karosser, här en "Straight Eight" DE36 1937 med rymllig saloon-kaross.
 

Bland de sista verken före krigsutbrottet var denna De ville kaross som ovanligt nog byggdes på en Lagonda V12 Rapide. Detta var egentligen sportbilar och denna typ var den dittills snabbaste brittiska serieproducerade modellen.   
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback