Nostalgifestivalen, med blåst och omnejd 2010

 Vädret var inte på någons sida inför Nostalgifestivalen 2010 som brukar hållas på Tånga Hed utanför Vårgårda.

Fin Mustang från 1969 rullar in på det blöta fältet till besöksparkeringen, som i år var glesare än vanligt...


Och lite trevliga européer som hittat plats på utsidan, Opel Kapiän och en av de fränaste italienarna någonsin, Alfa Romeo Montreal. I andra änden av det italienska spektrat, lillbilen Fiat 508. De Soton från 1956 skymmer en liten Ford Anglia.
   
   
En rad rad fina fenor på beöksparkeringen,alla från 1959 då fenor var var högsta mode och fenorna högst. Från vänster Chevrolet Impala, Dodge royal, Buick Invicta som dessutom är svensksåld. 48 stycken Buick såldes här det året, och sist fenast av alla, Cadillac.

Nostalgifestivalen har en väl tilltagen camping, och redan där bjuds det på rätt mycket finbilar mellan husvagnarna. Ford Fairlane Skyliner, "plåtcabbe" alltså, och sista året för Cadillac Eldorado som bakhjulsdriven vilket var 1966. Dodge Coronet från 1959 och bastardmodellen De Soto Diplomat, som var uppsnofsad Plymouth med De Soto attribut enkom gjort för export, denna från 1956.
   
   
Lite mer fenbilar på campingen, välkänd Oldsmobile Ninety-Eight cab från 1958, Ford Crown Victorias fanns det gott om, flera stycken vackar Krom-Vickar på plats företrädelsevis av 1956 års modell, Buicks flagskepp Roadmaster 75 från 1958 samt en Pontiac Super Chief coupé från 1957. 

Några uddlingar på området, Studebaker Commander cab från 1949 och en De Soto De Luxe club coupe från 1950. Och så kul att se en Panhard från 1951, denna ovanliga cabriolet hette Dyna X86, och är en spännenande konstruktion. Ännu en Studebaker glider förbi, en Gran Turismo från 1963.
   
   
En Edsel Pacer från 1958 ger upp och letar sig ut mellan regndropparna och vindbyarna. Husvagnsekipage på plats, Buick Century från 1955 med påhäng, och en ovanlig husvagnsdragare, De Soto coupé från 1961, som bara byggdes i 911 exemplar. Längst till höger ser vi en häftig Buick Special sedanet från 1948. 

Nostalgifesitvalen är mer än bara fina bilar från förr, här bjuds också på flera uppträdanden av artister, uppvisningar i mode, hantverk och materiel från förr och en stor marknad med det mesta mellan himmel och jord. Inte bara vädret var ett bakslag för denna helg, för två veckor innan så hade platsens centrala punkt, Tångahallen brunnit ner till grunden, detta är vad som återstod av den 4000 kvadratmeter stora hallen...


Men tillbaks till den roligare delen av denna dag, för det var relativt gott om besökare som hade trotsat vädret ändå. Mats från Göteborg visar upp sin fina nya Lincoln Continental från 1966, fyrdörrars cabriolet med färgmatchande topp är snyggt.


Av förståeliga skäl var det ingen som körde nedcabbat denna dag, som med denna fina Chevrolet Bel Air från 1957. Takbilar var att föredra som t ex denna Oldsmobile Super 88 som detta år gick att få med så kallat "Terasstak". Samma år såg Ford ut så här ur den här vinkeln, här en Skyliner med taket på plats. Cadillac 1962 hardtop sedaner fanns med två olika tak, detta en "4-window" till skillnad från "six-window" som hade en extra ruta bakom bakdörren.  
   
   
Wagons från förr, Oldsmobile kallade sina stationsvagnar "Fiesta", denna från 1958. Lill-Beige och Stor-Beige, SAAB 95 från 1972 och Chevrolet Brookwood 1958. Pontiacs laståsnor kalldes ofta för "Safari" och detta en ovanlig Catalina Safari från 1960.

Svart med regndroppar, en av de äldre bilarna som vågat sig dit var denna fina Cadillac från 1941. Och En Ford coupe från 1950 och Opel Kapitän 1960 med regnstänk, och en fin svensksåld Chevrolet från 1953.
   
   
Och lite exempel på hur snabbt designutvecklingen gick på denna tid. Från vänster Mercury och en Edsel brevid varann, båda från 1958, Oldsmobile 1959, Buick 1960 och till sist ännu en Buick årgång 1961.

Burlesk Cadillac Eldorado, dom gick att få så här utpyntade. Firman Wilco i Californinen byggde de på det här sättet och lär även gått att beställa lokalt hos Cadillacs återförsäljare, Eldorado El Clasico hette dom då. Lite röda sportiga saker, den första heter ju faktiskt Plymouth Sport Fury och är från 1967, vår egen SAAB Sonett såg ut såhär samma år. Och en MGA brevid en Buick 1956, MG A:n gjordes mellan 1955-62 i över 100 000 ex.
   
   
Mera fenor, Chrysler hängde kvar med detta ända till 1961 som denna fina New Yorker är. Pontiac Grand prix 1967 är en annorlunda bil för det var enda året den modellen fanns som cabriolet. Pontiac av äldre datum, en Streamliner sedanet från 1950. Silver Streak kallades dessa modeller för sitt breda kromband över huv och bakdel. Och mot utgången rullar en fin Pontiac Cheiftian från 1958. Nu börjar det verkligen bli glest på området med tilltagande regn och kulingblåst.

Så tar vi en tur runt omkring Vårgårda, spontancruising på ströget.... Och sedan en tur ut mot Tämta och kyrkoruinen där. Kyrkan revs 1865, och en del av gravarna daterar sig från 1500-talet.
   
   
Efter Tämta kan man svänga in mot det sevärda Vänga, och se där, några minuter tittar solen fram i Vänga. Stora attraktionen är gamla kvarnen i bruksmiljö med tillhörande museum och fungerande lanthandel. Här kan man fika gemytligt och allt fikabröd är ju givetvis bakat med mjöl från den egna kvarnen. http://www.vangakvarn.se/ 

Mysig fikahörna på loftet, men man får trängas lite med gamla frörens och hylsverksmaskiner bara.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback